PVV-vragen over afschieten gedumpte hangbuikzwijntjes Hoenderloo

Vragen van het Lid Graus (PVV) aan de staatssecretaris van Economische Zaken naar aanleiding van het artikel in het Algemeen Dagblad van zaterdag 6 februari 2016 'Gedumpte hangbuikzwijntjes afgeschoten in Hoenderloo'.

Bent u bekend met de inhoud van bijgevoegd artikel? Zo ja, bent u bereid actie te ondernemen tegen het afschieten van weerloze, in dit geval zelfs gedumpte, dieren?

Waarom zijn geen terzake deskundigen inclusief de benodigde middelen ingeschakeld waarmee in het verleden hangbuikzwijntjes en andere dieren in korte tijd werden ingesloten en (op)gevangen?

Wie diende het verzoek in en wie gaf toestemming om de dieren te doden?

Staatsbosbeheer beweert dat 'niemand de dieren wil hebben' terwijl tal van hulpdiensten en opvangcentra nimmer een verzoek hebben ontvangen. Wat is uw reactie hierop en wat zijn de gevolgen voor de mensen (hun eventuele jachtakte en wapenvergunning) die direct verantwoordelijk zijn voor de geopperde onzin en dood van onschuldige dieren?

Hoe verenigt u het gebeuren met de geldende zorgplicht voor deze, niet onder de Flora- en Faunawet vallende, gehouden dieren?

Welke stappen gaat u zetten om dit soort hufterig gedrag jegens dieren in de toekomst te voorkomen en in accurate noodhulp te voorzien? Wat gaat u ondernemen om de 'dumper(s)' op te sporen en deelt u mijn mening dat er gevangenisstraf moet worden opgelegd inclusief een levenslang verbod op het houden van dieren?

(*) http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4239793/2016/02/06/Gedumpte-hangbuikzwijntjes-afgeschoten-in-Hoenderloo.dhtml