Verantwoordingsdebat 2022

We blikken vandaag terug op 2022, wederom een vreselijk crisisjaar. Nog maar net hersteld van corona kregen we een oorlog voor onze kiezen. Vrijwel het hele jaar hadden we te kampen met een energiecrisis, alsof dit kabinet niet al crisis genoeg is. De gasprijs ging tien keer over de kop en de prijs van stroom verdubbelde. Veel mensen zaten letterlijk en figuurlijk in de kou. Gelukkig zijn de prijzen nu weer een beetje gedaald, maar nog steeds betalen mensen twee keer zo veel voor hun energie als voor de oorlog. Hoe kan het, is mijn eerste vraag, dat op de beurs, de EPEX, een kilowattuur stroom €0,06 kost en ik bij de leverancier €0,50 moet betalen? Hoe kan het dat een kuub gas op diezelfde beurs €0,25 kost en ik €1,82 moet betalen? Kan de minister van Financiën dit verklaren? Hoeveel blijft er aan welke strijkstok hangen? Misschien kan ze dan ook gelijk uitleggen waarom in Nederland de energieprijzen twee keer zo hoog zijn als in België.

Lees meer …Verantwoordingsdebat 2022

Commissie Debat Toeslagen

Vriend en vijand zijn het er inmiddels over eens dat het toeslagencircus zijn langste tijd heeft gehad. Het rondpompen van 19 miljard euro aan belastinggeld over 6 miljoen huishoudens is ondoelmatig, inefficiënt en niet zonder risico's. Dat hebben we kunnen zien. Ook het werken met voorschotten klinkt mooi, maar dat is het niet en zeker niet als je moet terugbetalen. Elk jaar komen hierdoor 130.000 gezinnen in de problemen. 1,5 miljoen huishoudens van de 6 miljoen moeten terugbetalen. De angst voor de terugvorderingen, het vele uitzoekwerk, de complexiteit en het gedoe leiden ertoe dat mensen de toeslagen als negatief ervaren, terwijl het eigenlijk iets heel positiefs zou moeten zijn. Je krijgt tenslotte geld overgemaakt van de overheid. Maar 10% vindt het negatief. Veel mensen maken ook helemaal geen gebruik van toeslagen, omdat ze die rompslomp niet willen en ze het risico niet willen lopen dat ze moeten terugbetalen. Dus de angst rondom het terugbetalen en de angst voor de overheid zijn groot.

Lees meer …Commissie Debat Toeslagen

Plenair debat over de Toekomst van de Euro

We praten vandaag over de toekomst van de euro. Heeft de euro nog wel een toekomst? We hebben daarover een rondetafelgesprek gehad, en ik raad deze minister aan om dat een keer terug te lezen of terug te luisteren. Dat was namelijk een heel interessant rondetafelgesprek met economen en ex-ministers van Financiën. En de zorgen waren en zijn groot. Om niet te zeggen: men was somber. Men was unaniem somber.
Somber over de houdbaarheid van de euro.
Somber over de enorme schuldenberg, met name in Zuid-Europa.
Somber over de begrotingsregels waar niemand zich aan houdt.
Somber over de hervormingen die uitblijven.
Somber dat lidstaten steeds verder uit elkaar groeien, terwijl men dacht dat ze economisch juist naar elkaar toe zouden groeien.
Somber over het monetaire beleid van de ECB en de ongebreidelde schuld opkoopprogramma's.

Lees meer …Plenair debat over de Toekomst van de Euro

Najaarsnota 2022

De afgelopen nachten vroor het flink. Het is koud, ijskoud in Nederland.
En niet alleen buiten, maar ook in veel huiskamers.

Mensen zitten massaal op de bank met dikke dekens om zich heen. Gezinnen met kinderen, die thuis de verwarming op maximaal 15 graden zetten, uit angst voor een voor de energierekening.

Het is een kwestie van tijd dat de eerste bejaarde doodgevroren in zijn/haar woning wordt gevonden. Wil minister Kaag, of moet ik zeggen de minister van Karigheid, dat op haar geweten hebben?

Lees meer …Najaarsnota 2022

CD Staatsdeelnemingen

Het is chaos in deelnemingenland. De NS, Schiphol, KLM, TenneT: overal loopt het vast. Deze minister mist als aandeelhouder de regie. Ze ziet hoe alles vastloopt maar ze grijpt niet in. Wordt het niet tijd, vraag ik, voor een aparte minister voor Deelnemingen? Ik kan me namelijk voorstellen dat deze minister het erg druk heeft met andere dingen. De deelnemingen worden verwaarloosd.

Lees meer …CD Staatsdeelnemingen