Criminaliteitsplan PVV gepresenteerd

Geert Wilders (Partij voor de Vrijheid) heeft donderdag zijn plan voor een veiliger Nederland “Justitie en Politie met ambitie” gepresenteerd. Het plan beoogt het terugdringen van de criminaliteit met vijftig procent.

Wilders: “Er wordt deze verkiezingsstrijd te weinig gesproken over veiligheid. De indruk wordt gewekt dat Nederland niet meer geïnteresseerd is in criminaliteit. Maar ik weet dat het leven van heel veel mensen beïnvloed is door een inbraak of een overval. Voor die mensen wil ik opkomen. Nederland hunkert naar een harde aanpak van misdaad. Er is nu een gedegen plan dat echt gaat werken.”

Het plan is mede geschreven door de nummer drie en vier op de lijst van de Partij voor de Vrijheid: Raymond de Roon (advocaat-generaal bij het gerechtshof in Amsterdam) en Hero Brinkman (politie-inspecteur in Amsterdam, oud-buurtregisseur in Oud-West en in de binnenstad).

Hieronder kunt u de samenvatting van het criminaliteitsplan lezen. Voor het volledige plan klik hier.

• Justitie en Politie met Ambitie (samenvatting)
  • Het is een kerntaak van de overheid om de Nederlandse burger zo veel als mogelijk is te bevrijden van de criminaliteit. Door een "zero tolerance"-beleid en aanmerkelijk strenger te straffen, kan de criminaliteit binnen 4 jaar tenminste met de helft worden verminderd.
    Om dat te bereiken moeten de volgende maatregelen worden genomen:
  • Bij geweldsmisdrijven en andere ernstige overlast veroorzakende misdrijven zeer forse minimumstraffen en substantiële verhoging van de maximumstraffen;
  • Versobering van het gevangenisregime: geen televisie meer in cellen, geen keuze uit verschillende maaltijden, geen toegang tot internet, geen airconditioning
  • Criminelen  moeten in boevenpakken in het openbaar werkzaamheden verrichten
  • De identiteit en straf van veroordeelde criminelen wordt via een website bekend gemaakt. De overheid wordt als het gaat om pedofielen verplicht – na afloop van hun detentie – de wijken waar betrokkenen gaan wonen hierover te informeren
  • Criminelen dienen de kosten van hun proces en detentie (mee) te betalen, hun gehele financiële vermogen moet hiervoor te worden uitgeput
  • De korting op de maximumstraf in het geval van poging tot misdrijf wordt afgeschaft
  • De vervroegde invrijheidsstelling na 2/3 van de straf wordt afgeschaft
  • Zwaardere straffen voor beschadiging/vernieling van ons cultureel erfgoed
  • Afschaffen 0900-8844 nummer, politiebureaus moeten altijd bereikbaar zijn voor de burger, op grote politiebureaus dienen burgers 24 uur per dag aangifte te kunnen doen
  • Minder stafmedewerkers en meer uitvoerenden politiemensen: schaal 9 moet de straat op!
  • Het financieel plukken van criminelen moet een wettelijke verplichting van politie en OM worden
  • Denaturalisatie en uitzetting van straatterroristen met een dubbele nationaliteit
  • Introductie administratieve detentie en andere vrijheidsbenemende maatregelen bij terrorisme
  • Invoering absoluut kraakverbod