De Partij voor de Vrijheid wil van mediaminister Plasterk weten waarom Vara op zoek is naar adverteerders voor haar blad Kassa. Deze week heeft de Vara een advertentie in Adformatie, het blad voor adverteerders.

PVV-mediawoordvoerder Martin Bosma: “Dit werkt concurrentievervalsend. De Vara kan makkelijker tijdschriften uitgeven dankzij de overheidssubsidies die de omroep ontvangt. Bedrijven hebben die subsidiestroom niet. Andere uitgevers wordt zo oneerlijke concurrentie aangedaan. Recentelijk heeft minister Plasterk aangekondigd te gaan kijken naar advertenties van websites van de publieke omroep. Het zou goed zijn als hij dat ook deed met adverteren in de tijdschriften.”

Vragen van het lid Bosma aan minister van mediazaken dr Plasterk over de Vara op zoek naar adverteerders, 2 februari 2010

Heeft u kennisgenomen van de advertentie van advertentieafdeling van de Vara onder kop “De oplage van Kassa tijdschrift is 46.426”?*

Is het de taak van een publieke omroep om te adverteren in een adverteerdersweekblad ten einde advertenties te verwerven?

Deelt u de mening dat de Vara hiermee advertenties wegkaapt bij tijdschriften die geen relatie hebben met de publieke omroep en dat er dus sprake is van concurrentievervalsing?

Bent u van plan de Vara hierop aan te spreken?