Hieronder de spreektekst van Teun van Dijck tijdens het debat over een nieuwe sociaal economische orde d.d. 11 juni 2009.

Kabinet gebruik je gezond verstand!

De PVV- fractie was en is geen voorstander van dit debat dat een hoog theoretisch en ideologisch karakter heeft, maar we wilde het feestje van mevrouw Kant niet bederven. We hebben dus eigenlijk geen behoefte aan dit debat en eerlijk gezegd ook wel iets beters te doen. Uit fatsoen wil ik hier toch even een minuutje besteden om uit te leggen waarom wij ons tegen dit debat hebben verzet.

De PVV is een pragmatische partij en houdt niet van theoretisch geneuzel. Om vandaag een hele dag te gaan filosoferen over hoe we een volgende crisis kunnen voorkomen, gaat ons drie bruggen te ver. We zitten namelijk midden in een diepe economische crisis, die opgelost moet worden, daar past geen filosofisch debat bij over de toekomst. Nederland is nu gebaat bij daadkracht en niets anders.

As we speak verliezen honderden mensen hun baan, oplopend tot 750.000 mensen in 2010, sluiten honderden bedrijven hun deuren, hebben mensen slapenloze nachten over hun pensioen, wordt er nauwelijks nog krediet verstrekt en geen huis meer verkocht en dreigen banken nog steeds om te vallen, worden nog steeds dikke bonussen en salarissen uitgekeerd ook in de publieke sector en weten de toezichthouders nog steeds niet waar het fout is gegaan. Doe daar wat aan, daar schieten we wat mee op.

Wij zijn als PVV voor pragmatische oplossingen. Meer of minder overheid zullen we per geval bekijken en beoordelen. Niks ideologie maar kijken naar wat goed is voor de burger. Soms is dat meer overheid en soms is dat meer markt. Ideologische vergezichten passen daar wat ons betreft niet bij.

Kabinet ga aan het werk, toon daadkracht en gebruik je gezond verstand.

steun ons ideal