Nederland weer van ons

De vliegticketbelasting is een van de grote fouten die dit kabinet maakt. Eerst was het bedoeld om iets voor het milieu te doen. Het idee: De belastingen verhogen zodat de mensen minder met vakantie kunnen of de trein of de auto kiezen.

Maar al snel bleek dat ook de lange vluchten zwaar belast  gaan worden, voor een gezin met 4 personen bijna 180 euro boete! En juist voor die lange vluchten zijn geen alternatieven! Je kunt niet met de auto of de trein naar Florida.
 
Het is de regering dus om het geld te doen. Deze regering heeft geld nodig voor linkse plannetjes en dacht het wel even uit de zakken van de vakantiegangers te kunnen kloppen, snel 350 miljoen verdiend. Een grote denkfout blijkt nu: De kamer van koophandel heeft becijferd dat vanwege de slechter wordende concurrentiepositie van onze Nationale Luchthaven Schiphol maar liefst 12.000 banen zullen verdwijnen. 12.000 mensen zonder werk, 12.000 uitkeringen, 12.000 mensen en evenzoveel gezinnen gedupeerd. Moeten wij dit onder die VOC mentaliteit van Balkenende begrijpen? Is dat het sociale gezicht van de PvdA?

Er hebben al luchtvaartmaatschappijen aangekondigd naar buitenlandse luchthavens te vertrekken. Dusseldorf, Weeze Charleroi, doen allen goede zaken door ons slechte kabinet. En daardoor vliegen de belastingopbrengsten regelrecht Nederland uit! Waar Duitsland inzet op een stevige groei van haar luchthavens jaagt de Nederlandse regering de toerismesector de grens over!

De geraamde inkomsten van 350 miljoen verbleekt snel bij de geraamde economische schade van maar liefst 1 miljard! Daar gaan je belastingopbrengsten. Kunt u, staatssecretaris De Jager, nog eens becijferen welke schade de overheid zal leiden? En wat denkt u van al die reizigers die nu via het buitenland gaan vliegen en eerst met de auto naar de luchthavens over de grens rijden, hoezo milieuwinst?

Het steeds maar horen dat het zo eerlijk is en dat de luchtvaartsector nu niets betaalt is de grootste drogreden van allemaal: Als ik de vergelijking maak met het spoorvervoer:
Schiphol betaalt voor haar eigen infrastructuur, de spoorwegen niet.
Schiphol betaalt haar eigen beveiliging, de spoorwegen niet.
De luchtvaartsector betaalt voor haar eigen onderhoud, de spoorwegen niet.
En tenslotte de reizigers, die betalen d.m.v. hun vliegticket alle kosten van het vliegen, incl. geluidswerende maatregelen rondom Schiphol á 500 miljoen in tegenstelling tot treinreizigers waar ieder treinkaartje zwaar gesubsidieerd wordt met belastinggeld, anders zou niemand meer met de trein gaan.

En u minister Eurlings, u heeft het belang van Schiphol te verdedigen en van al die mensen die er hun brood verdienen. Waar bent u? Kiest u voor 12.000 banen en betaalbaar vakantieplezier, of kiest u voor de valse voorwendselen van de milieulobby en de geldhonger van minister Bos?

facebooktwitterinstagrammail

We hebben 3035 gasten

donaties

doneer

Nederland
English