PVV over terreurbeschuldiging Erdogan: pot verwijt de ketel dat die zwart ziet

Vragen van de leden Wilders, Kortenoeven en Bontes (allen PVV) aan de minister van Buitenlandse Zaken, over de beschuldiging van de Turkse premier Recep Tayyip Erdoğan dat Europa verantwoordelijk is voor de bomaanslag die 31 oktober 2010 plaatsvond in Constantinopel (ook wel bekend als Istanboel).

Kent u het nieuwsbericht ‘Erdogan: Europa verantwoordelijk voor aanslag Istanbul’? (1)

Hoe beoordeelt u de beschuldiging van Erdoğan, dat Europa terroristische organisaties zou steunen en bijgevolg verantwoordelijk is voor de bomaanslag in Istanboel?

Deelt u onze constatering dat de beschuldiging van Erdoğan een prachtig voorbeeld is van de pot die de ketel verwijt dat die zwart ziet, gezien de Turkse steun voor organisaties als:

(a)   de nauw met Hamas samenwerkende Insani Yardim Vakfi, die eerder dit jaar met het schip Mavi Marmara op gewelddadige wijze de legale Israelische blokkade probeerde te breken van de door het terroristische Hamasregime bestuurde Gazastrook (2);

(b)  Hamas, waarvan Erdoğan zelf heeft beweerd dat het geen terroristische organisatie is (3);

én gezien het nooit ingetrokken dreigement van Erdoğan dat Europa door islamitisch terrorisme zal worden getroffen als de EU het Turkse lidmaatschap van de unie blijft afwijzen (4)?

Wat gaat u eraan doen om deze beschuldiging te weerleggen die is gedaan door het islamistische Turkse regime, dat niet alleen zelf steun verleent aan terroristische organisaties, maar dat bovendien een deel van een lidstaat van de EU bezet houdt (Cyprus); antiterrorismewetgeving misbruikt om de oppositie te onderdrukken (5); en openlijk aanpapt met en financiële steun ontvangt van het islamoterroristische regime in Teheran?

Deelt u onze mening dat Turkije nooit en te nimmer lid mag worden van de Europese Unie?

Ingezonden op 3 november 2010

(1) Elsevier, 1 november 2010: Erdogan Europa verantwoordelijk voor aanslag Istanbul

(2) Zie onder andere www.terrorism-info.org.il en www.adl.org

(3) Jerusalem Post, 4 juni 2010: ‘Erdogan: Hamas not a terrorist group’, www.jpost.com