Inbreng Geert Wilders bij het debat over de verkiezingsuitslag

Voorzitter,
10 miljoen mensen hebben op 15 maart de moeite genomen om hun stem uit te brengen.
Rijen lang. Heel Nederland stond bij de stembus. De opkomst was historisch hoog.
De VVD verloor acht zetels maar blijft de grootste partij. De PVV won vijf zetels en is nu de tweede partij van Nederland, gevolgd door het CDA op nummer drie. Groen Links en D66 wonnen zetels, maar de SP verloor, de CU bleef gelijk en de totale PvdA-fractie past inmiddels in een bestelbusje.

Vz, de uitslag is glashelder. De partijen van meer immigratie en asiel hadden een meerderheid in de Tweede Kamer voor de verkiezingen en zijn die nu kwijt. Want miljoenen Nederlanders kozen op 15 maart voor minder immigratie en minder asiel.

Je zou dus denken wat een feest. De mogelijkheid van een kabinet met de winnaars VVD, PVV, CDA samen met 50plus, SGP en FVD zou serieus onderzocht moeten worden. Dat was ook mijn advies aan de verkenner. Maar hoe anders blijkt de werkelijkheid. De VVD en het CDA weigeren zelfs met de tweede partij van Nederland te onderhandelen. Ze hebben nu de kans. Aan de PVV ligt het niet. Ik ben bereid om met iedereen te onderhandelen. Maar zij kiezen er vrijwillig voor om met GroenLinks en D66 in zee te gaan. De partijen van de open grenzen en de uitverkoop van ons land. En daarmee bewijzen zij niet alleen de ruim 1,3 miljoen PVV-stemmers een slechte dienst, maar heel Nederland.

Want iedereen die dacht dat de heer Rutte deze keer zijn stoere praatjes wel zou waarmaken, komt misschien wéér bedrogen uit. Net als in 2012. Wie toen VVD stemde kreeg de PvdA erbij en wie nu VVD heeft gestemd mag zich verheugen op een mogelijke samenwerking met de milieuhippies van GroenLinks en de D66-ambtenaren van de Europese Unie.

Vz, Jesse Klaver en zijn vrienden dreigen nu het torentje te kraken. Ze willen hun stempel gaan drukken op het beleid. En dat betekent dat wie op de VVD heeft gestemd straks wellicht een windmolen in de achtertuin krijgt, meer straatterreur, een moskee aan de overkant, asielzoekers als buren, en een hele grote berg blauwe enveloppen in de brievenbus. Wat een gaaf land.

En de problemen met immigratie, asiel en terreur? Die woorden komen niet eens meer voor in de brief van de heer Rutte aan de verkenner. Energietransitie is wat de klok slaat. Maar we hebben toch echt een serieus probleem. En dat probleem heet de islam. Het er niet over hebben helpt niet. Sterker nog, het is levensgevaarlijk. We hebben net de aanslag in Londen herdacht. De zoveelste in een lange rij. En ook ons land is niet veilig. De terreurdreiging is groter dan ooit. En ik zeg u: Met Groen Links lossen we dat probleem niet op. Daar is echt de PVV voor nodig.

Vz, de premier sprak in de campagne over een verkeerd soort populisme. Ik zal u zeggen wat verkeerd populisme is. Stoere praatjes voor de verkiezingen over immigratie, asiel, lagere belastingen. En na de verkiezingen met Groen Links, die voor torenhoge milieubelastingen, meer asielzoekers en meer immigratie zijn, gaan onderhandelen. Dát is een verkeerd soort populisme.

Meneer Rutte, ik wens u heel veel plezier, maar ik hoop dat uw onderhandelingspoging met Groen Links faliekant mislukt. En dat is niet alleen partijpolitiek maar ook in het belang van ons land. Want een kabinet met Groen Links is het slechtste wat Nederland kan overkomen.