Debat over de voortgang van de kabinetsformatie

Voorzitter,
We zijn drie maanden na de verkiezingen en daar staan we weer. Het zoveelste debat en terug bij af.
Het motorblok ziet er inmiddels uit als een driewieler met lekke banden. Wéér, opnieuw, is men geen meter opgeschoten. En wéér, opnieuw, was het breekpunt immigratie.

Nederlanders die nu kijken naar deze voortgang van de formatie, die voelen zich inmiddels zo ongeveer zoals de heer Pechtold er nu uitziet: uitgeblust, katerig, somber, rimpelig, een geslagen man. Wekenlang, maandenlang is men niets opgeschoten. Men heeft overlegd aan zee in een strandtent, ik las zelfs dat men stoofvlees zou hebben gegeten bij de informateur thuis, dat men in het zonnetje was aan het wandelen in de tuin van het Catshuis. Het heeft allemaal niets opgeleverd.

En iedereen had natuurlijk ook kunnen weten dat als je een streng immigratiebeleid wil, dat dat met Groen Links niet gaat lukken. Ook de VVD, ook het CDA hadden dat kunnen weten. Sterker nog, ze wisten het. Want ze hebben 62 dagen eerder onderhandeld met Groen Links en ook dat leverde niets op. Ook dat ging fout, precies op het punt van immigratie.

Waarom, voorzitter? Waarom als je dat weet dan nog een keer met Groen Links proberen te onderhandelen? Ik zie de heer Rutte hier nog staan, na het debat toen het fout ging met Groen Links, en hij zei, en ik citeer dat het “absoluut niet zal gebeuren dat VVD en GL nog met elkaar aan tafel zouden gaan zitten.” Einde citaat. De heer Rutte, maar hij heeft het toch gedaan, tegen beter weten in. Voor de tweede keer. En zelfs een blind paard had kunnen zien dat dat opnieuw fout zou gaan op het punt van immigratie.

Maar wat miljoenen mensen niet snappen is dat de VVD wel twee keer met het linkse Groen Links gaat praten en onderhandelen en nul keer, nul keer met de PVV.
En de kiezer, de kiezer heeft drie maanden geleden de VVD de grootste partij en de PVV de tweede grootste partij van Nederland gemaakt. En de kiezer wil niets liever dan een streng immigratiebeleid. En dat kan ook, dat kan ook, met de PVV. En dat kan nooit met Groen Links.

Schaam u, meneer Rutte. Schaam u, VVD, u negeert niet alleen die anderhalf miljoen PVV-kiezers, maar u schoffeert ook uw eigen VVD-kiezers door de PVV te negeren en dus een streng immigratiebeleid die mensen te onthouden, Nederland een streng immigratiebeleid te onthouden. Want ik zeg u: Zelfs als u Groen Links zou inruilen, zou inruilen voor de PvdA of de ChristenUnie, zal u dit streng immigratiebeleid niet krijgen. Want zij willen geen streng immigratiebeleid of ze willen zoals de PvdA niet eens meeregeren of ze zijn vernederd en uitgesloten door D66, zoals de ChristenUnie.

Voorzitter, Nederland kan zich nu geen politieke spelletjes en stilstand meer permitteren. De islamitische terreurdreiging in Europe en ook in Nederland is groter dan ooit. En behalve dat moet ook de immigratie fors worden teruggedrongen. Nederland hunkert daar naar. Dus zeg ik: Laten we snel tot zaken komen. De PVV is tot onderhandelen bereid, zoals we dat waren vanaf de eerste dag na de verkiezingen, namens die bijna anderhalf miljoen PVV-stemmers. Hou op met smoesjes om niet met de PVV op zijn minst te gaan praten.

Het gaat niet om het verleden maar het gaat om de toekomst van Nederland. Het gaat om ons Nederland. Het gaat om de toekomst van ons mooi land. Dus neem die verkiezingsuitslag serieus, neem uw eigen kiezers en onze kiezers serieus, en neem alstublieft onze democratie serieus.