PVV wil opheldering over band van Venezolaanse minister met Hezbollah en benoeming van diens zuster tot ambassadeur in Nederland

“Kloppen de mediaberichten dat de Venezolaanse minister van Binnenlandse Zaken en Justitie banden heeft met Hezbollah en paspoorten aan Hezbollahleden uitdeelt?” zo willen PVV-kamerleden De Roon en Bontes weten. Zij vragen minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken om dit te onderzoeken en zo nodig reizigers met Venezolaanse paspoorten grondiger te screenen. Ook zetten zij vraagtekens bij de recente benoeming van de zuster van diezelfde Venezolaanse minister tot ambassadeur in Nederland.

Lees hier de vragen van De Roon en Bontes:

Vragen van de leden De Roon en Bontes (beiden PVV) aan de minister van Buitenlandse Zaken over de band van de Venezolaanse minister van Binnenlandse Zaken en Justitie met Hezbollah:

Kent u het bericht “Venezuelan minister hangs out with Hezbollah” (*)  ?

Kent u feitelijke aanwijzingen die het vermoeden dat deze minister Venezolaanse paspoorten uitdeelt aan leden van Hezbollah en/of jonge Venezolanen heeft geworven voor Hezbollah-trainingskampen, bevestigen? Zo ja, welke?

Vormen deze aanwijzingen reden om reizigers met Venezolaanse paspoorten aan een grondige screening te onderwerpen als zij Nederland binnen komen?Zo neen, waarom niet?

Klopt het dat de zuster van deze minister recent is benoemd tot ambassadeur in Nederland? Kunt u uitleggen waarom we dit niet als een vorm van nepotisme moeten zien en deze ambassadeur voor Nederland aanvaardbaar is?

(*) Hudson