PVV: Koerden zuiveren christelijke bestuurders Nineveh-regio weg

Schriftelijke vragen van het lid De Roon (PVV) in aanvulling op eerdere vragen (1) over mogelijke marginalisering van Assyriers in Koerdisch gebied in Irak:

1. Vindt u het ook verontrustend dat Koerdische autoriteiten opnieuw de burgemeester van een Assyrische gemeenschap uit zijn functie hebben verwijderd (2)?

2. Klopt het dat de Assyrische burgemeester van Tel Keppe al langer onder vuur ligt van de "Kurdistan Democratic Party"?

3. Wilt u de Iraakse/Koerdische autoriteiten laten weten dat bestuurlijke zuiveringen op etnische/religieuze grondslag zullen moeten leiden tot intrekking van Nederlandse steun voor Irak en de Koerden? 4. Bent u het met mij eens dat een autonome christelijke regio in de Nineveh-vlakte te verkiezen is boven Koerdische onderdrukking? Zo nee, waarom niet?

(1) https://pvv.nl/37-fj-related/raymond-de-roon/9581-pvv-vragen-over-marginalisering-assyriers.html

(2) https://mobile.almasdarnews.com/article/second-assyrian-mayor-illegally-ousted-office-northwest-iraq/