feed-image RSS

Mensen?
Wie de zorgbegroting leest, zou de indruk kunnen krijgen dat de bewindspersonen hun zaakjes goed op orde hebben. De bewindspersonen schrijven dat ze werken aan toegankelijke en betaalbare zorg die merkbaar beter wordt voor mensen. Mensen moeten zelf de regie in handen krijgen. Ze willen bereiken dat de zorg aansluit bij wat mensen echt nodig hebben. Zorg waarin de mens centraal staat.
Mensen. Inderdaad, daar zou de zorg over moeten gaan, maar zo vaak gaat het niet meer over mensen. Het gaat alleen nog maar over systemen. Hier in dit huis, maar ook in de praktijk, iedereen dreunt de systemen op. Alsof er een knopje op de schouder is geplaatst en iedere keer als erop gedrukt wordt, rolt het juiste systeemantwoord eruit.

Je zou denken dat je dan een geolied zorgsysteem zou hebben.

Het doet me verdriet wat kinderen in de jeugdzorg van vlak na de oorlog tot nu hebben moeten meemaken.

Dat vroeger van toen, leeft nu nog elke dag in de slachtoffers.

Ik lees over nachtmerries, burnouts en posttraumatische stressstoornissen. Over faalangst, verlatingsangst en het verlies van vertrouwen in de ander.

De commissie concludeert tevens dat de jeugdzorg - tot op de dag van vandaag - financieel wordt verwaarloosd.

Vragen van de leden Agema, Van Aalst en Madlener (allen PVV) aan de ministers voor MZ en I&M over de acute zorg op Voorne-Putten met het oog op aankomende wegwerkzaamheden (en afsluitingen) en de wens in de regio om het Spijkenisse Medisch Centrum op te waarderen tot een volwaardig ziekenhuis met onder meer heropening van de spoedeisendehulppost, afdeling acute verloskunde en weekendverblijf.

Bent u bekend met het gegeven dat het Spijkenisse Medisch Centrum sinds het faillissement van het Ruwaard van Putten ziekenhuis goede zaken doet in Spijkenisse en winst maakt?