feed-image RSS

Het is de grootst mogelijke eer om hier vandaag voor de veertiende keer vanaf deze plek namens onze kiezers onze bijdrage voor de zorgbegroting te mogen doen.

Uit mijn bijdrage spreekt grote urgentie. Ik heb een duidelijke boodschap voor het kabinet: u kunt het zich niet langer veroorloven onze voorstellen met simpele afwijzingen af te poeieren. De urgentie is te groot voor dergelijke arrogantie. Veel te groot.

Ik zal er wederom niet omheen draaien. De regering faalt op alle terreinen. Als het gaat om de medewerkers, de ziekenhuizen, de verpleeghuizen, de ouderenhuisvesting of de organisatie van de zorg. De regering faalt.

Vragen van de leden Wilders en Agema (beiden PVV) aan de minister van VWS over het bericht dat hoogbejaarden in woonzorgcentrum Mariaoord te Rosmalen dekens moeten omdoen omdat de verwarming in de gangen uitgezet is wegens CO2-gekte.

Mensen?
Wie de zorgbegroting leest, zou de indruk kunnen krijgen dat de bewindspersonen hun zaakjes goed op orde hebben. De bewindspersonen schrijven dat ze werken aan toegankelijke en betaalbare zorg die merkbaar beter wordt voor mensen. Mensen moeten zelf de regie in handen krijgen. Ze willen bereiken dat de zorg aansluit bij wat mensen echt nodig hebben. Zorg waarin de mens centraal staat.
Mensen. Inderdaad, daar zou de zorg over moeten gaan, maar zo vaak gaat het niet meer over mensen. Het gaat alleen nog maar over systemen. Hier in dit huis, maar ook in de praktijk, iedereen dreunt de systemen op. Alsof er een knopje op de schouder is geplaatst en iedere keer als erop gedrukt wordt, rolt het juiste systeemantwoord eruit.

Je zou denken dat je dan een geolied zorgsysteem zou hebben.