PVV: Limonade ipv soep voor dementerenden schande!

Op initiatief van PVV-Kamerlid Fleur Agema komt er voor 1 juli een spoeddebat over woonzorgcentrum Mariƫngaerde/Mariƫnweide in Warmond waar dementerende ouderen per 1 juli limonade in plaats soep geserveerd krijge,n terwijl onlangs slecht functionerende bestuurders van de instelling een ontslagvergoeding van 700.000 euro mee kregen.

"Het is schandalig dat dit niet alleen denkbaar is maar ook uitgevoerd gaat worden. Nu al is een kwart van de mensen in onze verzorgingshuizen ondervoed. In limonade zitten geen voedingsstoffen alleen suiker."

Agema zal de kamer middels moties voorstellen de Balkenendenorm in te voeren voor zorgbestuurders, vertrekbonussen te verbieden en bij wanbestuur de bestuurders persoonlijk te beboeten in plaats van de instelling. Verder wil Agema dat ouderen en gehandicapten in zorginstellingen afdwingbare rechten voor basiszorg krijgen. Het is de PVV een doorn in het oog dat gevangenen wel rechten hebben en zorgbehoevenden niet.

Als de Kamer de motie voor de rechten voor bewoners van zorginstellingen niet steunt dient Agema een initiatiefnota in.