Reactie Agema (PVV) op Eindrapport commissie De Winter

Het doet me verdriet wat kinderen in de jeugdzorg van vlak na de oorlog tot nu hebben moeten meemaken.

Dat vroeger van toen, leeft nu nog elke dag in de slachtoffers.

Ik lees over nachtmerries, burnouts en posttraumatische stressstoornissen. Over faalangst, verlatingsangst en het verlies van vertrouwen in de ander.

De commissie concludeert tevens dat de jeugdzorg - tot op de dag van vandaag - financieel wordt verwaarloosd.

De regering moet de aanbevelingen overnemen. Staatssecretaris Blokhuis moet de geestelijke gezondheidszorg voor de betrokkenen op peil brengen en minister De Jonge moet ervoor zorgen dat de eeuwige financiƫle problemen in de Jeugdzorg tot het verleden gaan behoren. Dat is hem totnogtoe niet gelukt. Ook hij knijpt het budget af. 1 miljard in 3 jaar tijd bekt lekker, het is te weinig. Weer.

Daarnaast komen de doelen van de decentralisatie van de Jeugdhulp naar de gemeenten niet van de grond. Vooral de zwaardere gevallen zijn de dupe. Recentralisatie moet worden overwogen.