Skip to main content

AO Ecofin d.d. 14 september 2011

We zijn nu 1½ jaar geld in deze put aan het pompen (Nederland € 2,9 mld op totaal € 65 mld), zonder enig resultaat. De economie krimp harder dan ooit (5,5%), de werkeloosheid loopt verder op (16%), de obligatierente gaat door het plafond (2 jaars 70% t.o.v. begin 2011 12%), het financieringsgat is nog steeds pikzwart (tekort 8,8% = 22 mld) en de staatsschuld loopt zienderogen op (160%). Ook van alle “keiharde” afspraken tot hervormen en saneren komt niets terecht.

In plaats van meer, innen de Grieken (13%) minder belasting en staken de belastinginspecteurs (schiet lekker op). Ook van de privatisering (1700 mln is gerealiseerd 390 mln) komt niets terecht. De Grieken blijven de boel belazeren en houden de eurolanden al 10 jaar voor de gek. Dit moet stoppen.

Het is een beetje flauw om te zeggen als PVV: zie je wel had maar naar ons geluisterd.
Als we 1,5 jaar geleden geen cent aan de Grieken hadden gegeven, was Griekenland direct failliet gegaan, waren de schulden geherstructureerd en had men de drachme weer geïntroduceerd. Dan waren we goedkoper uitgeweest.
De zachte Eurofiele heelmeesters hebben een stinkende wond veroorzaakt (schuldencrisis) en daarmee de eurocrisis verder aangewakkerd.
Een failliet en exit van Griekenland zou ook een disciplinerende werking op andere landen hebben om tekorten weg te werken.

 

EFSF raamwerkovereenkomst.

Het tijdelijke noodfonds wordt voor de 2e keer uitgebreid en opgerekt. Ons risico (garantie) is inmiddels verviervoudigd van 26 mld naar € 100 mld. Van een streng fonds wordt het nu een matsfonds. Van een vangnet tot hangmat.Een looptijd van 30 jaar, met een rente van 3,5%, wie wil dat nu niet!
We hebben het bij Griekenland gezien; het noodfonds werkt niet en is water naar de zee dragen. Daarbij druist de hulp het tegen alle afspraken in (no bail out). 

De PVV ziet daarom niets in het noodfonds en zal daarom ook niet instemmen met de wijzigingen, die ons uiteindelijk nog meer geld gaan kosten. 

In de toekomst worden de taken van het EFSF uitgebreid. Men mag landen preventief ondersteunen, banken ondersteunen en obligaties opkopen. Wanneer mag men dit doen (criteria) en hoe vindt de besluitvorming plaats (unanimiteit)? Gaat de minister, net als in Duitsland, bij elke beslissing het parlement betrekken? 

ECB heeft inmiddels voor 140 mld rommelobligaties opgekocht (tegen alle afspraken in) om kunstmatig de rente te drukken op staatsobligaties.
Wat vindt de minister van Financien hier eigenlijk van? Steunt hij Weber en Stark, die inmiddels zijn vertrokken bij de ECB of Trichet. Heeft NL hiertegen gestemd? Hoeveel risico loopt Nederland hiermee? Hoe effectief is deze opkoop gelet op het feit dat Griekenland en Italië weer record rentes moeten betalen? Kan de ECB dit blijven doen nadat het EFSF deze taak op zich neemt? 

Artikel 13 (10) bevat de mogelijkheid om de verplichtingen van EFSF over te dragen aan ESM (unanimiteit). Ik heb altijd begrepen dat het hele EFSF (incl verplichtingen) zou overgaan, anders is dit ESM wellicht een verkapte verdubbeling van het noodfonds in 2013?! Gaarne helderheid.
Gaan alle wijzigingen in de EFSF raamwerkovereenkomst straks ook gelden voor het ESM?

 

IMF

Kan de minister aangeven op welke punten Griekenland hun beloften niet waarmaken, waardoor de Trojka is vertrokken.

Voor hoeveel doet IMF mee bij de 2e bailout aan Griekenland? Is dat al bekend?

Wat is de toekomstige (“nuttige”) rol van het IMF in het permanente noodfonds? 

Nederlandse bijdrage aan het IMF bedraagt 20 mld aan garanties en leningen. Hoeveel risico loopt Nederland dat dit geld niet terugkomt, mede gelet op de deelname van het IMF aan de leningen aan Griekenland (30 mld) en het EFSF (250 mld)?