Algemeen Overleg Eurogroep/Ecofin Raad

Ook in 2012 woekert de eurocrisis gewoon door. Alle noodfondsen, leningen, ECB interventies en beloftes van landen om hun leven te beteren ten spijt. De schuldencrisis, die begon in Griekenland, is nu bijna 2 jaar bezig en alle acties waren erop gericht besmetting te voorkomen. Dat is faliekant mislukt !

De donkeroranje Wolken (van Minister Verhagen) kleuren inmiddels dieprood.

Europa zit in een diepe recessie. De Wereldbank voorspelde gisteren dat de Europese economie dit jaar met 0,3% zal krimpen tegenover een +1,8% in juni

Werkeloosheid in Europa blijft steken boven de 10% (bijna 17 miljoen mensen)

S&P (waarschijnlijk ook Fitch) heeft vorige week 9 eurolanden “gedowngrade” en gaf als reden de dooretterende schuldencrisis.

S&P heeft ook de kredietwaardigheid van het noodfonds verlaagd. Gelukkig gaat de minister dit niet compenseren. Kunnen met deze downgrade ook onze (over)garanties omlaag?

Ook de euro zakt steeds verder weg en dook onder de $ 1,27, het laagste niveau sinds 16 maanden. Wat betekent het voor de Nederlandse economie als de euro verder wegzakt?

Naast Griekenland heeft nu ook Portugal de Junk-status. We verwelkomen de 2e Junk binnen de eurozone.

We worden steeds verder het Europese moeras ingesleurd en steeds weer kiest men voor de zelfde oplossing. Schuld op schuld stapelen in de hoop dat de crisis overwaait. En Nederland staat erbij en staat voor alles en iedereen garant.

Griekenland

Het wordt een beetje een herhaling van zetten. Volgens bronnen binnen de Trojka valt de Griekse staatsschuld 20 miljard hoger uit en zou uitkomen op 130% in 2020. Voor de 100.000ste keer houdt Griekenland zich niet aan de afspraken. Van de beloofde belastinginning komt niets terecht. Van de 60 mld aan belastingvorderingen, zou 8 mld direct inbaar zijn; maar nog niets is geïnd. Dat schiet lekker op!

Het is inmiddels de 3e inspectie op een rij waar de trojka op grote problemen en achterstanden stuit. “We kunnen zo nog jaren doormodderen,” aldus een bron, ”maar iedereen is het zat” (FD).

De vraag is wanneer de minister het zat is. ''Het is voor Nederland altijd een voorwaarde geweest dat de schuldenlast van Griekenland houdbaar wordt, anders kunnen wij geen leningen verstrekken.'' (RTL-Z). Gaat de minister nu eindelijk de geldkraan dichtdraaien!?

Ook de onderhandelingen met de banken verlopen moeizaam. Het lijkt erop dat Griekenland uit is op een verplichte haircut en wil deze via wetgeving afdwingen. Gaat de minister de volgende tranche blokkeren als Griekenland een verplichte haircut forceert. In hoeverre doet IMF nog mee met de 2e bail-out (130 mld)?

Griekenland was en is failliet, maar de gekozen oplossing verergert de situatie alleen maar. De Griekse economie (5e jaar in recessie) krimpt harder dan ooit met 6% (2011 en 3% in 2012), bedrijven sloten hun deuren (200.000) en ½ miljoen Grieken verloren hun baan (19% en onder jongeren 47%).

En de Eurofielen hebben het over groei. Waar moet Griekenland haar groei vandaan halen? Als ze tegelijkertijd miljarden moeten bezuinigen en verplicht belastingen verhogen? Meer en meer Grieken verlaten het land met hun hele hebben en houwen.

Begrotingspact

In het begrotingspact zien we niets terug van de sancties. Welke sancties kunnen worden opgelegd en door wie? Nederland sorteert voor op de sanctie van het opschorten van stemrecht, maar we lezen niets meer over het dichtdraaien van de subsidiekraan of het uizetten van een land uit de euro. Waarom worden deze sancties niet meegenomen?

Het concept verdrag heeft veel losgemaakt in Brussel. Het EP voelt zich gepasseerd en noemt het verdrag ondemocratisch en nutteloos. Ze dreigen zelfs naar het Europese Hof te stappen. Ook de EC en de Bundesbank hebben kritiek.

Tsjechië gaat een referendum houden en wellicht ook Ierland…. Ook NL zou dit moeten willen.

Dit zou wel eens heel lang kunnen gaan duren………En ondertussen woekert de crisis vrolijk verder en duiken we steeds dieper in een recessie!?

FTT (schriftelijke vragen gesteld)

Wat is er waar van het bericht dat Frankrijk en Duitsland van plan zouden zijn een financiële transactietaks in te willen voeren?

Buiten het feit dat je een Europese belasting nooit zou moeten willen en dat deze bijzonder nadelig voor NL uitpakt, is het ook nog eens schadelijk voor onze pensioenen (uitkeringen -10% (4,1 mld / jaar) en heeft het een economische krimp (tussen 0,4 – 1,2% ) tot gevolg heeft?

Kan de PVV ervan op aan dat de minister dit onzinnige idee gaat blokkeren en klip en klaar duidelijk maakt dat Nederland niet meedoet aan deze verkiezingsstunt van Sarkozy!  Nu niet, nooit niet!

ECB directielid

Tijdens de Ecofin wordt ook een nieuw directielid voorgedragen (vervanger voor de Spanjaard Gonzalez-Paramo) . De minister maakte zich eerder zorgen over de verhouding Noord – Zuid en de verhouding triple A – niet triple A, en terecht. Op dit moment zit er slechts 1 triple A land in de directie (Dui), naast Belgie, Frankrijk, Spanje, Italie en Portugal. Wordt het niet de hoogste tijd voor een Nederlands directielid?

De verhouding is hartstikke scheef. De Zuidelijke landen die elkaar helpen tegenover de degelijke Noordelijke landen, die de rekening mogen betalen.

We hebben dit eerder gezien bij de verdeeldheid binnen de directie over het aankoopprogramma (SMP) van de ECB (inmiddels opgelopen tot 220 mld!), waardoor Jurgen Stark, en eerder Axel Weber, besloten hun functie neer te leggen.

Gaat de minister een Nederlandse kandidaat voordragen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wie dan?