Voorzitter,

Nu de definitieve cijfers bekend zijn, blijkt dat het geweld tegen hulpverleners tijdens de laatste Oud op nieuw-wisseling met maar liefst 25% gestegen(*).

Twee feiten zijn teleurstellend. Ten eerste hebben de rechters ondanks de hogere strafeisen, geen hogere straffen opgelegd. De staatssecretaris kan hier helaas niets aan doen vanwege de onafhankelijkheid van de Rechterlijke Macht. Ten tweede is er van het lik-op-stukbeleid onvoldoende preventieve werking uitgegaan, want het aantal incidenten is helaas met maar liefst 25% gestegen.

Aangezien ieder geval van geweld tegen hulpverleners(**) er één teveel is, vraag ik aan de staatssecretaris om het toepassen van het lik-op-stukbeleid niet alleen tijdens de jaarwisseling, maar het hele jaar door toe te passen.

Om het belang daarvan nog maar eens te onderstrepen, verwijs ik naar drie geweldsincidenten die al hebben plaatsgevonden in het weekeinde van 8-9 januari jongstleden. Zowel in Steenbergen, Hoorn als in Almere is de politie belaagd door uitgaanspubliek. Een week later zijn agenten in Elsoo met een mes belaagd. Voorzitter, hier dient echt paal en perk aan te worden gesteld.

Daarom mijn verzoeken aan de staatssecretaris: zorg er ten eerste voor dat het (super)snelrecht het hele jaar door wordt toegepast daar waar het geweld tegen hulpverleners betreft. Ten tweede het verzoek er op toe te zien dat het OM in het tweede kwartaal van 2011 de richtlijn aanpast en nog hogere straffen in dit soort zaken eist dan de huidige 200% indien blijkt dat het aantal geweldsincidenten tegen de hulpverleners niet is gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Tevens de vraag aan de staatsecretaris om in artikel 67a Sv een extra grond op te nemen voor voorlopige hechtenis, namelijk de grond dat iemand op een snelrechtzitting dient te verschijnen. En tenslotte, voorzitter, het verzoek om een gesprek te voeren met de Raad voor de Rechtspraak om het belang van de hogere straffen te benadrukken. Hoewel de Rechterlijke Macht onafhankelijk is, geldt dat ook zij toch niet ongevoelig mag zijn voor dit soort zaken en dit in de straftoemeting tot uitdrukking brengt.

Helaas zijn er nog geen minimumstraffen voor dergelijke delicten in het Wetboek van Strafrecht. Maar, voorzitter, vanzelfsprekend zal de PVV zich hiervoor blijven inzetten, want geweld tegen hulpverleners dient streng te worden bestraft. Als er geen respect is voor hulpverleners, dan moet het maar worden afgedwongen.

(*) De Telegraaf, 8 januari 2011

(**) Politie, brandweer en ambulancepersoneel