De PVV is stomverbaasd over de mogelijke opheffing van het verbod van diermeel in veevoer. De Europese Commissie lijkt te bezwijken onder de druk van Polen om het van slachtafval gemaakte diermeel weer toe te laten. “Dit moeten we met zijn allen toch niet willen? We gaan toch geen roulette met onze volksgezondheid spelen?”, aldus Karen Gerbrands. De PVV heeft staatssecretaris Bleker vragen gesteld en wil koste wat het kost voorkomen dat het verbod in Nederland wordt opgeheven.

Bent u bekend met het artikel “BSE-bron diermeel toch weer in veevoer”? (*)

Bent u met ons van mening dat de BSE crisis één van de grootste landbouwcrises is uit de Nederlandse geschiedenis en dat de veehouders zoveel mogelijk risico voor nieuwe besmetting moeten kunnen uitsluiten?

Mocht de Europese Commissie bezwijken onder de druk van Polen, beschikt Nederland dan uit een ontsnappingsclausule om het verbod op diermeel in stand te houden? Zo ja, bent u bereid om dit ten uitvoer te brengen?

Bent u bereid om bij de Europese Commissie de gevaren van dit mogelijke besluit uit te leggen, zodat Nederland niet onder druk komt te staan als omringende landen wel overgaan tot het voeren met diermeel?

(*) Trouw

steun ons ideal