Voorzitter, sinds het laatste Algemeen Overleg van 12 februari zijn we 2 brieven van de staatssecretaris en een verontrustende uitzending van Nieuwsuur verder. En ondertussen zijn de problemen verre van opgelost. Deze commissie heeft nadrukkelijk gevraagd om een uitgebreid overzicht van alle verwerkte zorgovereenkomsten, betalingen en declaraties, maar ook van wat er nog openstaat. De laatste brief vertelt niet hoeveel maandloners nog op een betaling wachten, sterker nog, de indruk wordt gewekt dat die allemaal betaald zijn. Er wordt alleen nog gesproken over de werkvoorraad van de declaraties. Ik kan de staatssecretaris melden dat echt niet alle maandloners zijn uitbetaald, ook niet over de maand januari.

Dus hoe zit het daar nu mee? En wat komt er nu precies terecht van de toezegging dat er ook zonder verwerkte zorg-overeenkomst gewoon uitbetaald wordt? 1 maand na de excuses en beloften van de sts krijgen mensen nog steeds te horen dat er zonder overeenkomst niets betaald wordt. Ongelofelijk.

Ook krijg ik berichten van zorgverleners die vorige week te horen hebben gekregen dat het maandloon van januari (met bijbehorend bedrag) klaar staat om betaald te worden, maar de betaling blijft uit. Na het zoveelste telefoontje blijkt die betaling dan ineens uit het systeem te zijn, maar het geld is nog steeds niet ontvangen. Kortom, ook als de werkvoorraad is weggewerkt, hoe groot acht de staatssecretaris de kans dat het dan allemaal goed gaat lopen, ofwel wanneer is het systeem helemaal klaar voor goed gebruik? In antwoord op de vragen van het CDA spreekt hij over enkele maanden, maar waar is dat op gebaseerd? De experts die in Nieuwsuur aan het woord kwamen spreken over 2 a 3 jaar voordat het systeem volledig operationeel kan zijn. Wat zijn hiervan de gevolgen voor al die pgb houders en zorgverleners?

De bereikbaarheid van de SVB lijkt in plaats van beter, steeds slechter te worden. De enige boodschap is dat men teruggebeld wordt, wat dan vervolgens gewoon niet gebeurd. Ook medewerkers van de SVB zelf geven toe, dat ze de werkinstructies volgen, maar ook weten dat de problemen niet binnen afzienbare tijd opgelost gaan worden. Iedereen die nu nog wacht is in feite een schrijnend geval.

Hoewel mijn fractie het op dit moment, het belangrijkste vindt, dat iedereen gewoon uitbetaald wordt en zijn werk kan doen, ontkomen we natuurlijk niet aan de vraag of dit alles voorkomen had worden.
In het plenaire debat van 3 februari heb ik de staatssecretaris nadrukkelijk gevraagd, waarom niet voor een gefaseerde invoer is gekozen. Hierop kreeg ik het antwoord, dat dit de wens van de kamer was. In antwoord op de vragen van het CDA zegt de staatssecretaris nu: "Op basis van het signaal van de zorgkantoren dat het niet mogelijk was om lopende het jaar twee werkwijzen te hanteren, is in het bestuurlijk overleg van juli 2014 besloten het trekkingsrecht integraal op 1 januari 2015 in te voeren. Het werd haalbaar geacht om in de resterende maanden van 2014 het trekkingsrecht in te voeren." Dus wat is het nou? Is het de schuld van de kamer of van het bestuurlijk overleg? En welke informatie was bekend bij partijen ten tijde van dit overleg? En was er bij partijen wel voldoende kennis om een goede afweging te maken over de haalbaarheid?

Voorzitter, waar ik mij in dit hele verhaal eigenlijk nog het meest over verbaas is de roze bril waarmee de sts alles bekijkt. Het wordt tijd dat hij deze afzet om de werkelijkheid onder ogen te zien. Het is nog steeds één grote chaos. Ondanks al zijn beloftes en excuses dat het goed zou komen, zijn er nog altijd grote problemen rondom de uitbetaling en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn opgelost wordt. De PVV stelt daarom voor om te stoppen. Stoppen nu de chaos nog enigszins te overzien is. Stoppen voordat het helemaal misgaat. Stoppen voordat er instellingen over de kop gaan. Stoppen om je fouten toe te geven en goed te maken, om dan vervolgens als t écht verantwoord is, het op 1 januari 2016 opnieuw te proberen.