Inbreng begroting OCW 2015-2016

Voorzitter, we kunnen nu in 2015 de rekening opmaken van het OCW-beleid van Rutte 2. Het onderwijsbeleid van Rutte 1 bestond voornamelijk uit herstelwerkzaamheden: herstel van de kenniscomponent, taal en rekenen kwamen weer centraal te staan, kennis werd weer in ere hersteld. De leraar weer meester over z'n eigen werk, versterking van de waardevastheid van diploma's en het bezweren van de diplomafraude. Maar voorzitter, als ik kijk naar de speerpunten voor 2016, zie ik een compleet tegengestelde beweging. Een beweging die aangezwengeld wordt door D66 en GroenLinks. ZIJ zijn de uiteindelijke winnaars op het onderwijsbeleidsterrein, de VVD is de grote verliezer.
Want voorzitter, wat is er bereikt? Er is geen Citotoets meer, geen normatieve objectieve eindtoets voor het basisonderwijs, bovendien mogen scholen in het voortgezet onderwijs geen toelatingsexamens houden, er is geen duidelijke urennorm meer, we zijn getuige van een aanhoudend gevecht tegen de rekentoets die daarmee steeds onder druk staat.
Kortom: iedereen in het onderwijs verliest, de scholen, de leerlingen en hun ouders. Kennis BLIJFT onder druk staan, rust en regelmaat zijn weer ingeleverd, want ook het klassenverband gaat eraan evenals de vaste schooltijden. Allemaal precies het tegengestelde van wat de PVV zou willen.

Vz. het politieke geheugen is kort. Nu weer zien we dezelfde drang naar onnodige vernieuwing zich ontwikkelen in het Platform Onderwijs 2032. Het eerste gesprek bracht aan het licht dat er maar weinig oog is in het platform voor vmbo’ers en mbo’ers. Maar het platform 2032 brengt straks WEL een advies uit hoe het onderwijs er in 2032 uit zou moeten zien; dit advies wordt in 2016 uitgewerkt in concrete doelen voor het po/vo. Vz., waarom een prijsvraag uitschrijven voor ideeën over het onderwijs in de toekomst? En dat in onderwijsland waar al zoveel drukte is met vakbonden, lerarencoöperaties, sectorkoepels, een Onderwijsraad en studentenorganisaties die over alles in onderwijsland gehoord willen worden. Heerst daar dan ideeënarmoede? Waarom deze open uitnodiging om ongestructureerd ideeën te spuien over wat goed onderwijs is om onze kinderen klaar te stomen voor 2032?

Vz, mijn grootste schrik kwam toen ik de ideeën van alle stakeholders hoorde ontvouwen door de voorzitter van het Platform. Zelden zag ik zoveel open deuren opengaan. Wist u bijvoorbeeld dat ICT de komende jaren een rol gaat spelen in het onderwijs? Joh! En wist u dat er veel meer maatwerk moet worden geleverd! En dat de opdeling in vakken weleens achterhaald kan zijn? En dat toetsen leidt tot het perfide "teaching to the test", iets wat ik vroeger "oefenen voor het examen" noemde en dat door mijn leerlingen erg werd gewaardeerd omdat het ze zelfvertrouwen gaf. Maar het ergste moest nog komen. De voorzitter kwam met het inzicht dat kennis er niet meer toe deed. Waar heb ik dat eerder gehoord? O ja, bij de introductie van het competentieonderwijs. Want alles is op te zoeken. Op Google!

Tijdens Rutte 1 is door CDA, VVD en PVV het competentieonderwijs ontmaskerd als een bezuinigingsoperatie die managers een excuus bood om 70 leerlingen in een grote zaal vol computers te proppen en ze daar hun geïndividualiseerde, eenzame leertraject te laten afvinken. Zo werd er zgn. maatwerk geleverd. En nu komen de zelfbenoemde onderwijsvernieuwers weer tevoorschijn. Met dezelfde ideeën als altijd. Net nu we het competentieonderwijs, Iederwijs en het Ipad-onderwijs dachten de wind uit de zeilen te nemen, komt daar de volgende commissie met dezelfde platitudes die sinds 1968 de kop opsteken. Platitudes vz; wel heel mooi verwoord dit keer door de huidige voorzitter, "tongue in cheek" en "high brow" zoals geen andere voorzitter in Nederland dat kan. Ik vroeg in het rondetafelgesprek of er in het onderwijs in 2032, gezien de volksverhuizing die nu aan de gang is, niet meer aandacht zou moeten zijn voor integratie, voor het onderwijzen van onze cultuur en onze Westerse verworvenheden. Of dat misschien belangrijker was dan het aanbieden van Engels aan kleuters. Erg duidelijk was het antwoord niet. Ik denk dat de voorzitter bedoelde dat hij het niet belangrijk vond. Daarom stel ik deze vraag nu aan de minister en stas. Zou er binnen ons onderwijssysteem niet expliciet aandacht moeten zijn voor de westerse waarden, normen, tradities, ons nationaal erfgoed zoals Zwarte Piet en de Vaderlandse geschiedenis?

Vz., het is jammer dat er met Platform2032 ALWEER een onderwijsgremium in het leven is geroepen dat bijdraagt aan de verdere politisering van het onderwijsveld. Alle koepels, op de VSNU na, worden geleid door ex-politici. Sterker nog, allemaal ex-linkse politici. Een monocultureel gezelschap dat de multicultureel predikt. En daar komt nu een D66'er bij als voorzitter van dit prestigieuze platform. Minder links, maar in één ding weten de dames en heren elkaar wel te vinden en dat is in hun afkeer van de PVV. Ik blijf de verrichtingen van het platform volgen. Maar van de zijlijn. Ik heb genoeg gehoord en gezien. In 2032 gaan we zien hoe de wereld er dan uitziet.
Maar waarom is dat? Waarom vinden al die gremia, al die grote spelers in het onderwijsveld dat ze het best gediend worden door linkse en policor politici? Graag een reactie van de stas of de minister daarop.

De PVV-fractie is van oordeel dat het één van de kerntaken van het onderwijs is om burgers te verheffen, te emanciperen en te integreren. Niet alleen t.a.v. de verheffing en het bevorderen van de sociale mobiliteit laat deze regering het afweten. Dat hebben we gezien met het afschaffen van de studiefinanciering en de vervanging daarvan door een leenstelsel. Maar ook als het gaat om integratie en het inleiden in onze westerse cultuur van allochtone leerlingen doet het onderwijs al dertig jaar niets anders dan onze eigen cultuur wegcijferen en relativeren en VOORAL niet voorhouden als nastrevenswaardig doel. Waar heeft dat toe geleid? De islam is, ook in Nederland, steeds manifester anti-Westers geworden. Maar de weg-met-ons-mentaliteit lijkt sterker dan ooit. Vz., het is vreselijk om vast te stellen, maar al ons goed bedoelde onderwijs heeft geleid tot massieve vormen van vrijwillige segregatie, culminerend in een parallelle samenleving, in vergaande islamisering en zelfs in jihadgang van jonge moslims (#bornhere) die hun leven willen geven in de strijd tegen het perfide westen; in de strijd tegen ons. En het laat de regeringsverantwoordelijken, maar ook het overgrote deel van dit huis EN van het onderwijs, waar we nu over spreken, totaal onverschillig. Eén van de meest sprekende voorbeelden is Asjoera: de dood van Imam Hoessein wordt door middel van zelfkastijding op straat ‘herdacht’, hier in Den Haag. 150 man die zichzelf tot bloedens toe kastijden. Keurig opgedeeld in leeftijdsgroepjes, beginnend met jongetjes tussen de 5 en 10 jaar. Hier en daar een vrouw in boerka. Het kan, het mag. Van de tolerante gemeente Den Haag, van de buurtbewoners, van bijna alle juffen en meesters in het onderwijs. Want het is culturele verrijking. En wie zijn wij om onze westerse manier van denken en leven superieur te vinden? Maar de PVV en onze kiezers willen dat niet meer vz. Onze kiezer vindt het onbegrijpelijk dat we van de morele elite kinderen WEL mogen blootstellen aan deze sektarische, barbaarse vorm van zelfverminking, terwijl ons eigen erfgoed tot racisme wordt verklaard; zie de Zwarte Pieten-discussie die het kinderfeest dat Sinterklaas eeuwen was, voorgoed gecorrumpeerd heeft. Kan de stas een duiding geven? Waarom Asjoera wel en Zwarte Piet niet? Legt u dat nou alstublieft eens uit aan al die ouders die dit niet willen.

Vz., tenslotte. Het kabinet heeft de onderwijsdeuren wagenwijd opengezet voor asielzoekers. Steeds meer scholen hebben laten weten dat ze niet meer kunnen omgaan met het toenemend aantal asielkinderen. Dat moet vaak op stel en sprong gebeuren. Asielkinderen moeten binnen acht weken na aankomst onderwijs kunnen volgen, maar dat is problematisch aangezien de financiering er niet is - of lijkt te zijn - en omdat scholen het vervolgens lastig vinden om kinderen te helpen die helemaal geen Nederlands spreken. Het echte probleem is natuurlijk het aantal asielzoekers in het algemeen. De wijdopen grenzen leiden tot maatschappelijke ontwrichting en ook in het onderwijs is die ontwrichting nu te zien. Wij willen de grenzen sluiten, liefst vandaag. Dat willen deze bewindslieden niet, maar erkennen zij in ieder geval dat de massa-immigratie die Nederland al jaren treft, en nu vooral via de instroom van asielzoekers, ontwrichtende effecten heeft op ons onderwijsstelsel? Graag een reactie.