Inbreng debat over bericht dat middelbare scholen de Cito-toets nog steeds laten meewegen

De linkse partijen hebben onder leiding van de PvdA en D66 geprobeerd de Cito Eindtoets te presenteren als een ‘teaching-to-the-test-instrument’ dat onrecht doet aan het schooladvies van de leerkracht. In juni 2015 bleek dat middelbare scholen de Cito-scores nog steeds laten mee wegen bij het aannemen van nieuwe leerlingen, terwijl dit sinds 1 maart 2015 niet meer toegestaan is. De PVV heeft meerdere malen gewaarschuwd dat dit zou gebeuren.

Want het primair onderwijs, voorzitter, kent geen eindnorm zoals die in het voortgezet wel bestaat. Daar hebben we een mooi stelsel van landelijke- en schoolexamens die voor civiel effect zorgen. Het kennis- en kundeniveau van bijvoorbeeld een vmbo-diploma is gegarandeerd. Dat schept vertrouwen bij werkgevers, bij vervolgstudies, bij de samenleving als geheel. Alleen in het primair onderwijs kennen we dat niet.

De CITO-toets zoals we die kenden voordat D66 aan het bewind kwam op Onderwijs, gaf het vervolgonderwijs, de kinderen zelf EN de ouders een OBJECTIEVE waardering van hoe de leerling zich had ontwikkeld in de 8 jaar primair onderwijs. En de CITO-toets was daarmee een prachtig alternatief en een kindvriendelijk alternatief voor de examens zoals we verder overal kennen. De PVV had geen enkel bezwaar tegen de CITI-toets. Bij het CITO is een schat aan ervaring verzameld die zelfs internationaal wordt gewaardeerd. Overal wordt het CITO geprezen, behalve in het huilerige Nederland waar het onderwijsveld wordt gedomineerd door D66- en GL-types die overal schade zien opduiken aan de tere kinderziel. Want wat is er in de ogen van gelijksheidsfundamentalisten schadelijker dan selecteren, determineren, discrimineren van leerlingen op basis van leesgedrag, leerprestaties, doorzettingsvermogen, etc. Teaching to the test lokt het uit. Ik heb nooit begrepen waarom dat zo perfide is als GL of D66 dat deden voorkomen. Oefenen voor het examen noemde ik dat toen ik leraar was in Rotterdam Zuid.

Met het de facto afschaffen van de CITO-toets mist het voorgezet onderwijs een geobjectiveerd oordeel over de leerling. De leraar bepaalt, en doet dat te vaak vanuit een goed te begrijpen
overpositief oordeel. Soms omdat de ouders druk uitoefenen, soms omdat leraren schroom hebben om kinderen teleur te stellen. Vooral veel startende leerkrachten bezwijken onder de druk en de veeleisende houding van ouders (L. Gaikhorst, UvA, 2014).

Eén en al menselijk tekort. Logisch en begrijpelijk dus dat scholen hun toevlucht zoeken bij alternatieven zoals toelatingsexamens en in-testen. Want verkeerde matching met het vervolgonderwijs leidt tot onzekerheid, tot een chaotische leerlijn, tot afstromen, tot zittenblijven en daarmee tot teleurstelling en vertraging van de ontwikkeling van talenten. Zittenblijven en afstromen is voor de leerling heel beschadigend vz. Dat is pas slecht voor de kinderziel. Het levert teleurstelling op, een chaotische leerlijn, niemand is daarmee gediend.

Voor wat er nu gebeurt hebben wij hier in maart 2013, 2014 en 2015 indringend gewaarschuwd: als we het afnamemoment van de eindtoets verschuiven – van feb naar april – gaat het middelbaar onderwijs zelf toetsen en manieren bedenken om het niveau van de leerling te peilen. Dat werd toen – in 2013, 2014 en 2015 - door partijen hier luid ontkend; nu is er geen ontkennen meer aan. Steeds meer basisscholen laten leerlingen uit groep 8 zelfs een IQ-test afleggen (januari 2016). Daarmee willen ze sterker staan tegenover kritische ouders als ze een advies over vervolgonderwijs geven.

De PVV vraagt de stas zijn verantwoordelijkheid te nemen en te erkennen dat voor dit probleem een beleidsarme oplossing voorhanden ligt. De PVV stelt voor het afnamemoment naar voren halen, zoals we dat kenden: in februari of eventueel maart. Het enige wat wij willen is het vervolgonderwijs een zo compleet mogelijk advies te geven. Het schooladvies dient daarbij als toelichting op het geobjectiveerde beeld dat de CITO-toets levert. De PVV zal het ieder debat weer zeggen: erken en herstel uw fout, stas. Haal het afname-moment van de Cito-eindtoets naar voren. Beleidsarmer kan de oplossing niet zijn.