In tijden van bezuiniging en crisis snappen de meeste mensen wel dat ze wat moeten inleveren en de broekriem aanhalen. Zo niet de zorgbestuurders met hun megasalarissen, bonussen en afkoopsommen. De media staan weer vol met berichten over exorbitante afkoopsommen en gouden handdrukken van honderden duizenden euro's. Dat dit (nog) wettelijk is toegestaan wil niet zeggen dat het goed is. Tonnen opstrijken terwijl verder iedereen in de zorg moet bezuinigen valt niet goed te praten.

Er was een wet nodig om de inhalige zorgbestuurders te dwingen wat van hun riante salaris in te leveren. Die wet, de WNT, werd in 2013 van kracht met een overgangsregeling voor bestaande contracten. Het salaris van zorgbestuurders mag volgens de WNT nog maar 130% van een ministersalaris bedragen, ongeveer € 228.000 en afkoopsommen werden gemaximeerd op € 75.000. De zorgbestuurders, verenigd in de NVZD, verzetten zich hevig, weigerden mee te werken, spanden tevergeefs een kort geding aan en argumenteerden dat de WNT is strijd was met het Europees verdrag van de Rechten van de Mens. Zorgbestuurders hadden toch echt recht op al die honderdduizenden euro's. Het antwoord daarop was de WNT-2. In deze wet wordt het salaris verder verlaagd naar 100% van het ministersinkomen, ofwel € 178.000.

Zo doe je dat met bestuurders die eisen en dreigen en proberen onder een wet uit te komen. Weigeren en er nog een schepje bovenop doen. De minister van VWS houdt er echter een andere ethiek op na. Die geeft liever toe aan de zakkenvullers want ze kunnen nog wel eens van pas komen. Invoering van de WNT-2 per 1 januari 2015 ging daarom niet door voor de zorgsector. Er moet eerst via een ministeriële regeling een nieuw functie- en waarderingssysteem gemaakt worden. Hiervoor is weer de hulp van de NVZD nodig en die weigert tot nu toe daar aan mee te werken. Terug bij af?

De regeringspartijen VVD en PvdA willen nu de zorgbestuurders vragen om af te zien van hun exorbitant hoge vergoedingen. VRAGEN? We vragen er al 10 jaar om! Gemeentes gaan inmiddels zelf op zoek naar oplossingen. Zo willen ze zorginstellingen korten, contracten weigeren of een andere vorm van straf opleggen als bestuurders meer verdienen dan een minister. Rotterdam gaat de salarissen van zorgbestuurders zelfs op de website van de gemeente zetten. Goed plan! De PVV wil dat de minister dit voorbeeld volgt. Zet alle salarissen van zorgbestuurders overzichtelijk per zorginstelling op de website van het ministerie. Groen als ze onder de WNT norm zitten en rood als ze erboven zitten. Zo kunnen we druk op de zakkenvullers uitoefenen en kunnen patiënten zelf oordelen. Want waar laat je je liever behandelen? Bij een instelling waarvan het bestuur zijn zakken vult of een instelling die liever het geld besteedt aan dure geneesmiddelen?

Donderdag is in de Tweede Kamer het debat over Governance in de zorg. De PVV wil de garantie dat de WNT-2 per 1 januari 2016 ingaat en zal tevens de minister vragen om het Rotterdamse voorbeeld landelijk over te nemen.

Reinette Klever
Tweede Kamerlid PVV

Klik hier om dit opiniestuk te lezen op Thepostonline.nl

steun ons ideal