We weten meer NIET dan WEL over het zikavirus. Wat we nog niet weten moeten we dus vooral aan de onderzoekers overlaten. En door de oproep van de Wereld Gezondheids Organisatie heeft het gelukkig wereldwijd aandacht en wordt er wereldwijd naar oplossingen gezocht. Ook Nederlandse virologen en deskundigen dragen hun steentje bij. Laten we hopen dat er gauw meer duidelijkheid komt.

En laten wij ons hier focussen op wat we WEL weten en wat we daarmee kunnen doen. Wat onomstotelijk vaststaat is dat de Aedes Aegypty mug het virus overdraagt op de mens via een muggenbeet. Dit kunnen we aanpakken. Bescherming tegen muggenbeten is de eerste stap. De mug uitroeien is de tweede stap. Voor beide stappen ligt er een taak voor de overheid. Bescherming tegen de muggenbeet is vooral een kwestie van voorlichting denk aan klamboes en beschermende kleding. En van preventie, zoals het voorkomen van stilstaand water en het controleren van importbedrijven.

De PVV-fractie heeft de minister al eerder gevraagd de bestrijding van exotische muggen krachtiger aan te pakken. De tijgermug wordt regelmatig in Nederland aangetroffen. Hij komt binnen via de import van Lucky Bamboo plantjes of autobanden. De tijgermug is verwant aan de mug die het zikavirus overbrengt. Alle reden om hier dus extra aandacht aan te besteden. Wordt er bijvoorbeeld strenger gecontroleerd bij de bedrijven waar eerder de tijgermug is aangetroffen? Zijn deze bedrijven gewaarschuwd op het gevaar van de tijgermug? Wat als daar zwangere vrouwen werkzaam zijn? Kortom gaat de minister hier iets aan doen?

Dan de tweede stap. Het uitroeien van de mug. Diverse deskundigen pleiten hiervoor. Nu is er een Nederlands bedrijf dat een muggenval ontwikkeld heeft die direct inzetbaar is. Zonder giftige pesticiden. Ik stel voor dat de minister hiermee een pilot start in het Caribisch gebied, bijvoorbeeld op St. Eustatius of Saba. Ik heb een folder bij me als ze hierin geïnteresseerd is. De PVV-fractie ziet het bestrijden en uitroeien van exotische muggen echt als een overheidstaak, net als de bestrijding van elk ongedierte dat een gevaar voor de volksgezondheid oplevert. Graag een reactie.

Tot slot nog wat vragen. Deze zomer zijn de Olympische Spelen in Brazilië. Het land waar de uitbraak van het zikavirus is begonnen. Ik ga ervan uit dat de atleten goed voorgelicht en beschermd zullen zijn. Kan de minister dat bevestigen? Maar hoe zit het met de bezoekers aan de Olympische Spelen en overige reizigers naar zikalanden? Worden er maatregelen genomen om reizigers te controleren bij terugkomst? Kunnen mensen zichzelf ergens laten testen? Zijn huisartsen en verloskundigen voldoende voorgelicht om de symptomen te herkennen? En welke andere groepen lopen risico naast zwangere vrouwen, de dodelijke slachtoffers in Suriname waren immers allemaal mannen.