Voorzitter,

De aanleiding voor dit debat is het proefschrift van een Utrechtse promovendus, die van mening is dat de bedrijfslobby het duurzaamheidsbeleid van dit kabinet dicteert. Allereerst wil ik de promovendus van harte feliciteren met haar promotie. Het heeft ongetwijfeld veel tijd en moeite gekost om het proefschrift te schrijven en het is een hele prestatie om te promoveren.

In het proefschrift betoogt de promovendus dat nieuwe spelers op de duurzame markt op achterstand staan, omdat het hun aan kennis, ervaring en middelen ontbreekt. De lobby van partijen met gevestigde belangen zou veel krachtiger zijn. Ik citeer uit het dagelijkse duurzaamheidskatern van Trouw: “Grote gevestigde bedrijven sturen al jaren de energietransitie in Nederland” en “de media zijn een gemakkelijk doelwit voor deze bedrijfslobby’s”, einde citaten.

Voorzitter, het is best bijzonder dat we een debat houden in het jaar waarin de minister voor maar liefst 13 miljard euro aan subsidie uittrekt voor duurzame energie. Een hele prestatie voor duurzame ondernemers die op achterstand staan. Zeker als je die 13 miljard euro subsidie vergelijkt met de 7 miljard euro die alleen Shell al per jaar aan allerlei belastingen betaalt, zo konden we 2 jaar geleden in het FD lezen. Dus de beste lobbyist betáált 7 miljard euro belasting, en de benadeelde partijen ontvángen 13 miljard aan subsidies. Dat is op z’n minst opmerkelijk te noemen en voor ons een reden om het proefschrift met een paar korreltjes zout te nemen.

Ook als we kijken naar het energieakkoord, dat feitelijk de energietransitie dicteert, moeten we vaststellen dat er maar liefst 40 partijen aan tafel zaten. En van die 40 partijen vertegenwoordigde er slechts één de fossiele industrie, namelijk de branche organisatie Energie Nederland. Kortom, als het overheidsbeleid al wordt gedicteerd door lobbyisten, dan zijn het de lobbyisten van de duurzame industrie, die op kosten van de burger, dit jaar maar liefst 13 miljard euro aan subsidie naar binnen slepen.

Ook in de politiek regeert de duurzaamheid. Het duurzaamheidsstandpunt wordt uitgedragen door de voltallige Kamer, m.u.v. de PVV. Iedere nieuwkomer hoeft maar te zeggen dat hij een duurzaam idee heeft, en hij kan overal, van de VVD tot aan GroenLinks, terecht voor subsidie.

Een zelfde beeld vinden we terug in de media. Omdat er zoveel en zo positief wordt geschreven over duurzaam, denkt de Nederlandse bevolking dat ons land voor maar liefst 38% draait op duurzame energie, terwijl dat in werkelijkheid nog geen 6% is, aldus een recent onderzoek van Motivaction. Voorzitter, een debat over de invloed van de fossiele industrie op het duurzaamheidsbeleid van deze regering lijkt ons dan ook overbodig.

Maar voor de zekerheid willen we de Minister graag oproepen om alle Nederlanders te vertegenwoordigen, dus ook de mensen die werken op een boorplatform, bij een kolencentrale of in de energie-intensieve industrie. De PVV vraagt deze Minister om een uitgebalanceerd beleid, dat ten dienste staat van onze economie en de werkgelegenheid. En wat ons betreft bestaat dat uitgebalanceerde niet uit het subsidiëren van te dure duurzaamheidsinitiatieven.