Het is goed nieuws dat er behandelingen voorwaardelijk tot het pakket zijn toegelaten, zoals de hernia behandeling PTED en het geneesmiddel Fampyra waarvoor wij eerder gepleit hebben. Dit jaar pleit de PVV-fractie voor het geneesmiddel Orkambi voor kinderen met taaislijmziekte CF. Ook hiervoor heeft het ZorgInstituut Nederland (net als eerder bij Fampyra) een negatief advies uitgebracht vanwege de kosten hoewel het middel op zich effectief isbij een bepaalde groep kinderen met CF. Ongeveer 50 kinderen vanaf 12 jaar krijgen het nu terwijl er ongeveer 500 voor in aanmerking zouden komen.

Een brief van een moeder typeert goed het dilemma en ik citeer een paar zinnen:
Wij, patienten, ouders, vrienden en familie voeren acties om te zorgen dat er medicijnen gevonden worden voor CF. Nu is er zo’n medicijn en toch moeten onze kinderen sterven omdat het te duur is. Zijn onze kinderen dan minder belangrijk dan de vreemdelingen waarmee ons land overspoeld wordt? Is hulp aan onze kinderen minder belangrijk dan hulp aan het buitenland? Kijk eens goed naar uw eigen burgers, we geven steeds weer en krijgen niks retour. Wilt u hierover nadenken en onze kinderen een kans op leven geven?
Was getekend: een geboren en getogen belastingbetaler van Nederland.
Mijn fractie vraagt de minister naar deze burgers te luisteren en hun kinderen niet letterlijk te laten stikken. Hoe staat het met de onderhandelingen met de fabrikant? Heeft de minister al overleg gehad met andere landen in Europa? Is het middel ergens goedkoper en kunnen we het van daaruit importeren? En de belangrijkste vraag: Is er hoop voor die 500 kinderen dat Orkambi zo spoedig mogelijk vergoed gaat worden? Graag een reactie.

Twee jaar geleden vroeg ik aandacht voor patiënten met ernstige reuma en de ziekte van Bechterew. Fysiotherapie helpt hun mobiel te blijven zonder al te veel pijn. En hoewel het goed nieuws is dat mensen met etalagebenen nu wel fysiotherapie vergoed krijgen, is dit voor de genoemde kwetsbare groep niet het geval. Waarom schuift de minister deze beslissing telkens voor zich uit? Bij de Voorjaarsnota was er opnieuw een meevaller bij fysiotherapie, zet deze in om fysiotherapie voor reuma weer in het pakket op te nemen. Bovendien nu het kabinet toch cadeautjes aan het uitdelen is, kan ze deze groep toch niet opnieuw met lege handen laten staan.

Als er nieuwe behandelingen het pakket instromen is het logisch dat verouderde of niet langer effectieve behandelingen uitstromen. Ik heb echter vraagtekens bij het stopzetten van de vergoeding van langdurige antibiotica bij de ziekte van Lyme. Is dit in overleg met de Lyme vereniging gegaan? En wat hebben chronische Lyme patiënten dan voor alternatief? Welke oplossing biedt de minister deze patiënten? En is de minister ervan op de hoogte dat patiënten inmiddels weer nieuwe acties en petities starten om handtekeningen te verzamelen? Het burgerinitiatief Lyme is hier 2 jaar geleden behandeld. Er is de initiatiefnemers toen een kennis- en behandelcentrum beloofd. Hoe staat het met dit onafhankelijke expertisecentrum?
Tot slot. De minister wil de mogelijkheid voor zorgverzekeraars verruimen om behandelingen buiten het eigen risico te houden. De PVV-fractie is hier geen voorstander van. Dit is sturen op geld en niet op kwaliteit, een soort variant op de budgetpolis. Hoe kan de minister dit aanmoedigen? Wie het kan betalen gaat voor de beste behandeling en wie krap zit kiest noodgedwongen voor goedkoop. Zo hoort de zorg niet in elkaar te zitten. Het eigen risico moet gewoon in zijn geheel omlaag voor alle behandelingen en voor alle patiënten.