Voorzitter, vandaag praten we over het gaswinningsbesluit. En om met de deur in huis te vallen, wat de PVV betreft is het winningsplafond van 24 miljard m3 per jaar te hoog en is de termijn van 5 jaar te lang.

Vz, volgens de minister kan de gaswinning niet verder omlaag, anders komt de leveringszekerheid in gevaar. Tegelijkertijd wil een grote afnemer, Engie, minder gas afnemen dan waartoe ze contractueel verplicht is. Engie voorziet een groot deel van België en Noord Frankrijk van Gronings gas
Als Engie andere mogelijkheden heeft om deze gebieden van gas te voorzien, dan kan de gaswinning dus lager worden vastgesteld dan de 24 miljard m3. De PVV zegt overigens al jaren dat we moeten stoppen met de export van Gronings gas. De minister verschuilt zich iedere keer achter contracten en leveringszekerheid. Maar kennelijk heeft de minister nooit gepraat met Engie. Hoe teleurstellend.
Hij heeft nu ook besloten om geen stikstofcapaciteit bij te bouwen, waardoor de gasproductie nog eens met enkele miljarden m3 kan worden verminderd. De minister wacht kennelijk liever op de volgende grote aardbeving voordat hij weer in actie komt.

Hoe teleurstellend dat de minister onze suggesties niet serieus neemt. En met name teleurstellend omdat hij daarmee de Groningers opzadelt met een onnodig hoog risico op aardbevingen. De PVV wil voor de komende jaren een dalend winningsplafond. Een termijn van 5 jaar is veel te lang, ook gezien de vele onderzoeken die nog lopen. Daarom vindt de PVV het logischer om een plafond voor één jaar vast te stellen.

Ook wil de PVV dat de contouren kaart wordt geschrapt. De Technische Universiteit Delft heeft duidelijk beargumenteerd dat die contouren kaart niet klopt en dat de grenzen helemaal niet zo duidelijk zijn als in die kaart wordt gesuggereerd. Mijnbouwschade moet worden vergoed en dat staat los van de vraag of je huis toevallig binnen de grenzen van een onduidelijke contouren kaart staat of niet.

Dat er ook buiten de contourenkaart risico is op aardbevingen is in feite allang zowel door de NAM, de Gemeente Groningen, als de Nationaal Coördinator bevestigd. Het Groninger Forum wordt namelijk voor 68 miljoen aardbevingsbestendig gemaakt, ook al ligt het gebouw buiten de contourenkaart. Hiermee houden deze partijen dus serieus rekening met aardbevingsschade buiten de contourenkaart. Of is die 68 miljoen van de NAM te danken aan het feit dat de toenmalige voorzitter van de Raad van Toezicht van het Gronings Forum de huidige Nationaal Coördinator is?
Is de minister het met ons eens dat die contourenkaart niet deugt en per direct de prullenbak in moet?

Dan kom ik op de uitkoopregeling. De PVV heeft vanaf dag 1 gepleit voor een ruime en ruimhartige uitkoopregeling. Nu er eindelijk iets is dat lijkt op een uitkoopregeling, blijkt deze zo beperkt van opzet dat er geloot moet worden wie er in aanmerking komt. Dat is volstrekt onacceptabel. De 10 miljoen die de NAM beschikbaar stelt voor een uitkoopregeling steekt schril af tegen de 68 miljoen die de NAM betaalt voor het aardbevingsbestendig maken van het Groninger Forum.
62 gezinnen die aan alle voorwaarden voldoen vallen buiten de boot en blijven nog steeds gegijzeld in hun eigen huis. Onbegrijpelijk dat de Nationaal Coördinator hiermee akkoord is gegaan. Iederéén die voldoet aan de zeer strenge voorwaarden van de uitkoopregeling, moet hier wat de PVV betreft gebruik van kunnen maken. Kan de minister dit toezeggen?
Kan de minister daarnaast aangeven hoe hij aankijkt tegen het fenomeen loting voor een uitkoopregeling? Vindt de minister zo'n tombola gepast? Niet wat de PVV betreft.

Tot slot de Nationaal Coördinator. De PVV wil een Nationaal Coördinator die voor de Groningers opkomt, die niet druk is met zijn tientallen bijbanen. Wij willen dat zo'n onafhankelijke Nationaal Coördinator een zelfstandige positie krijgt, los van de NAM. De verhouding Nationaal Coördinator versus NAM zou moeten zijn: de Nationaal Coördinator bepaalt en de NAM betaalt. De rol van de NAM moet beperkt worden tot het betalen van de rekening en de NAM moet geen bemoeienis hebben met contourenkaarten, schadeprotocollen, de invulling van de uitkoopregeling of wat dan ook.
Zodat situaties als die van boer Kruizenga uit Usquert vermeden worden. Zijn boerderij is kort na de Huizinge beving total loss verklaard, maar naar enige vergoeding van de NAM kan hij nog steeds fluiten.

Voorzitter, alle genoemde punten worden door de PVV-fractie al jaren bepleit. Wij willen een einde aan de vertragingstactieken. Wij roepen de minister op om stappen te zetten:
- die recht doen aan de schade die veroorzaakt is door de gaswinning
- die recht doen aan het feit dat de gaswinning ruim 260 miljard euro heeft opgebracht
- die recht doen aan de wet die zegt dat mijnbouwschade gewoon vergoed moet worden en dat de uitkoopregeling geen onderwerp is van een of andere loterij.