De PVV is verbijsterd over de onthullingen van Zembla over het gebruik van het kankerverwekkende rubbergranulaat in kunstgrasvelden. Volgens PVV Tweede Kamerlid Reinette Klever “is het een schande dat alle betrokken partijen zich jarenlang verscholen hebben achter een onderzoek van het RIVM waar je zelfs in de brugklas een dikke onvoldoende voor zou krijgen”. De PVV vraagt dan ook om het ontslag van de betrokkenen vanwege de risico’s waar zij alle voetballende kinderen aan blootstellen.

Vragen van het lid Klever (PVV) aan de Minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport over de Zembla uitzending gevaarlijk spel.

Wat is uw reactie op de Zembla uitzending ‘gevaarlijk spel’? (*)

Wat vindt u van het zeer beperkte RIVM onderzoek en bent u bereid om de betreffende onderzoeker(s) en de directie, die hiervan op de hoogte was maar dit oogluikend heeft toegestaan, te ontslaan?

Kunt u aangeven hoeveel kinderen er in Nederland leukemie en/of lymfeklierkanker hebben en hoeveel er daarvan regelmatig op een kunstgrasveld met rubbergranulaat gespeeld hebben en, indien u dit niet kunt, bent u dan bereid om dit voor het eind van dit jaar te onderzoeken?

Kunt u aangeven waarom het Ministerie plotseling haar standpunt veranderde ten aanzien van een verbod op het gebruik van rubbergranulaat in kunstgrasvelden en bent u bereid om een feitenrelaas hiervan naar de Kamer te sturen?

Deelt u de mening van de PVV dat de KNVB nalatig is geweest in deze kwestie? Zo nee, waarom niet?

Deelt u de mening van de PVV dat er geen enkel risico genomen mag worden met de gezondheid van onze kinderen en zo ja, wilt u dan zo spoedig mogelijk een verbod in stellen voor rubbergranulaat kunstgrasvelden?

(*) Zembla, 05-10-2016