PVV: Rookverbod KLINKklare onzin!

Volgens PVV-kamerlid Fleur Agema is het rookverbod in de horeca van minister Ab Klink klinkklare onzin. De voornaamste argumenten voor dit rookverbod gaan niet op of zijn hypocriet. Zo was het in de jaren voor het rookverbod zo dat onder de slogan “We komen er samen wel uit” dat de helft van de cafés een rookvrij gedeelte had en 60% van de restaurants. Van de discotheken was dat 20% en van de poppodia 80%. Deze gerealiseerde percentages waren zelfs hoger dan de streefcijfers en er zat nog steeds een stijgende lijn in. Een rookverbod is daarom overbodig.

Het argument van de rookvrije werkplek is hypocriet. Wie maakt het rookhol na sluitingstijd schoon als het nog blauw staat van de rook? Jawel de medewerker.

“Het sociale aspect van het roken in de horeca wordt onderschat. Veel mensen gaan bijna dagelijks uit hun werk naar een café. Drinken wat, doen een kaartje of een dobbelje en praten over van alles en nog wat. In dat sociale gebeuren steekt af en toe iemand een sigaretje op. In de situatie dat de rokers steeds naar buiten moeten is het lastig de ‘sfeer’ erin te krijgen. Ook in de restaurants is het leuke er wel vanaf als groepen mensen tussen de gangen door buiten staan (niet rokers incluis) en lege plekken binnen achterlaten, het voortdurende in- en uitgeloop en mensen die niet blijven ‘hangen’ voor een koffie met een likeurtje. Laten dat nou net de krentjes in de pap zijn”, aldus Agema die zelf opgroeide in het horecabedrijf van haar ouders.

Regels zijn regels en die moeten worden gehandhaafd of zoals in dit geval afgeschaft! Het rookverbod moet worden teruggedraaid. Fatsoenlijke ondernemers worden gecriminaliseerd. Niet de roker maar zij worden beboet. En dat terwijl er alleen al in Amsterdam 1700 veroordeelde criminelen vrij rond lopen die eigenlijk in de bak horen.

Dat het rookverbod er al jáááren aan zat te komen is ook een flauwekulargument. Ja de politiek werd al jaren belobbyd door de voorstanders en zelf Koninklijke Horeca Nederland werd bewierookt, maar pas halverwege 2007 werd het besluit voor het rookverbod in de ministerraad genomen, pas eind februari van dit jaar kwamen de ministeriele regelingen en ineens per 1 juli van dit jaar was daar het rookverbod.

Ondernemers hebben daar onvoldoende op kunnen inspelen. Veel horecaondernemers krijgen te maken met enorme omzetdalingen. Soms wel 30 tot 40%. Volgens Koninklijke Horeca Nederland dreigt voor 1500 tot 3000 horecabedrijven een faillissement. Langjarige leningen bij brouwerijen kunnen straks niet meer betaald worden en de waarde van de goodwill/inventaris is door het rookverbod zo gedaald dat horecaondernemers straks niets meer te verkopen hebben.

Een betrouwbare overheid had dit vooraf in moeten schatten en had moeten berekenen met welk bedrag de horecaondernemers hadden moeten worden gecompenseerd als ze dan toch perse een verbod wilde. Dat doet de overheid ook wanneer de vangstquota voor vissers worden ingeperkt. Let wel, wij vinden dat het rookverbod moet worden teruggedraaid want het enorme bedrag gemoeid zou zijn met deze compensatie geven wij liever terug aan alle burgers in de vorm van belastingverlaging.

Ook een veel gehoord argument is dat in andere landen de omzetdalingen later stabiliseerden. Achterwege wordt dan gelaten dat dat in Ierland zo was nadat 800 zaken failliet waren gegaan.

Ons standpunt is duidelijk. Terugdraaien het rookverbod en snel want vooral de kleine zaken dreigen op de fles te gaan. Kom dan vervolgens met iets in de vorm van een bord aan de deur. Een groen bord betekent dan “rookvrij”, oranje “rookruimte aanwezig” en rood “hier wordt gerookt” en haal dan ook weer de slogan “We komen er samen wel uit” weer van stal want dat is wat bij ons Nederlanders veel meer past dan de huidige impasse waarin we in groepen tegenover elkaar staan in een discussie waarin niemand gelukkig is en waar we nooit uit zullen komen.

Fleur Agema

Vicefractievoorzitter Partij voor de Vrijheid