Spoeddebat overname Nuon door het Zweedse Vattenfall - Inbreng

Inbreng Dion Graus tijdens het spoeddebat over de overname van Nuon door het Zweedse Vattenfall.

Voorzitter,

Voor de tweede keer in enkele maanden tijd staat een Nederlands energiebedrijf in de uitverkoop. Voor de tweede keer heeft de Partij voor de Vrijheid een spoeddebat aangevraagd om dit te voorkomen. Na de uitverkoop van onze cultuur, identiteit en traditie zijn nu de energiebedrijven aan de beurt, bedrijven welke primaire levensbehoeften leveren zoals warmte. Bedrijven welke groot zijn geworden door onze burgers die jarenlang te hoge energienota's hebben betaald om de grabbel- en graaicultuur, torenhoge bonussen en gouden handdrukken binnen de top van energiebedrijven mogelijk te maken.

Na de overname van Essent door RWE is nu Nuon aan de beurt. Het Zweedse Vattenfall heeft haar pijlen gericht op Nuon en zal dit Nederlandse bedrijf in de komende 6 jaar stapsgewijs voor 8,5 miljard overnemen. De PVV-Fractie wil niet dat de Nederlandse burger afhankelijk wordt van het buitenland wat energie betreft. Bovendien kunnen de  leveringszekerheid en betaalbaarheid op het spel komen te staan.

Nu zijn de energiebedrijven nog in handen van gemeentelijke en provinciale overheden waarop een regering wel terdege controle kan uitoefenen of eventueel druk, desnoods 'veto' (b.v. door korten op het Gemeentefonds, vernietigingsbevoegdheid). Wat de PVV-fractie nog meer verontrust, is het gemak waarmee de verantwoordelijke ministers de zeggenschap over de energiebedrijven verkwanselen. Waarom blijft de regering doorgaan met de verkoop van onze energiebedrijven, terwijl omliggende landen hun gelederen gesloten houden, maar wel de krenten uit de Nederlandse pap pakken?

Er bestaat nu al geen gelijk speelveld met onze buurlanden!

De PVV-Fractie wil vandaag duidelijkheid en zekerheid. Nu kan een eventuele overname van Nuon door Vattenfall nog worden gestopt. Hoe gaat de regering deze voorgenomen overname verhinderen? Wat gaat de regering ondernemen om de verkoop van aandelen van energiebedrijven te voorkomen in de toekomst?