Dit is het laatste debat in de Tweede Kamer over de verpleeghuiszorg vóór de verkiezingen.

Tijdens de vorige verkiezingen kwam de ouderenzorg in het verdomhoekje te staan. Aanstichter en aanzwengelaar van de hetze dat ‘als we niets zouden doen dat we dan in 2040 de helft van ons inkomen aan zorg kwijt zouden zijn’, was VVD-minister Schippers. De vinger wees zij priemend naar de ouderenzorg. Daar móést wat gebeuren.

Dat het CPB de voorspellingen wat overtrokken had, wat te enthousiast aan de voorspelknoppen had gedraaid en daarom het doemscenario over die oplopende kosten introk, daar hoorde je later niemand meer over.

In de voorbije jaren wist de VVD steeds andere meerderheden voor haar karretje te spannen in haar meedogenloze strijd tegen de alleroudsten van ons land. Wetten werden onder stoom en kokend water door de kamer gejast en gaandeweg werd in het land duidelijk waar de ouderenhaat van de VVD allemaal toe leidde:

‘Niemand hier aanwezig heeft de diagnose gemist van verpleeghuisarts dokter Hoekstra in Nova, dat door personele tekorten in onze verpleeghuiszorg situaties zijn ontstaan die zij inhumaan noemt.

Het voorbeeld dat zij vervolgens gaf was van een bejaarde man die 24-uurs hand-in-handzorg nodig had. Het personeel kon - met de beste bedoelingen, benadrukte dokter Hoekstra - niet in die behoefte voorzien en de man werd ‘s nachts met een Zweedse band vastgebonden op zijn bed. De retentie - de ophoping van urine in zijn blaas - werd niet opgemerkt en zo stierf deze man op een nacht in verpleeghuis Jan Bonga te Amsterdam in het begin van de 21e eeuw een marteldood.

Een marteldood. Misschien weten mijn collega’s of de staatssecretaris een beter woord te kiezen. Zo niet, dan is één van de conclusies dat in onze verpleeginrichtingen ouderen de marteldood sterven, als gevolg van personeelstekorten.

Ik heb eigenlijk maar één vraag toe te voegen aan de even eenvoudige als heldere politieke analyse van dokter Fortuijn. Hoe is het mogelijk dat zo’n grote misstand – de onmenselijke omstandigheden waarin onze ouderen hun laatste jaren doorbrengen en sterven – met een zo voor de hand liggende oplossing, namelijk het investeren in goed opgeleid personeel, die het probleem adequaat kan oplossen, niet doordringt tot een meerderheid in deze Kamer?’

Voor ons ligt een ingewikkeld vraagstuk over het zelfgekozen levenseinde. Allereerst vind ik het goed dat de ministers ervoor kiezen een aparte wet te maken en niet de huidige Euthanasiewet aan te passen. De huidige Euthanasiewet is vooral een zorgwet en het voorstel voor Voltooid Leven is dat niet.

In de huidige Euthanasiewetgeving moet er sprake zijn van uitzichtloos en ondraaglijk lijden op basis van een medische grondslag. De wens tot euthanasie moet daarbij van tevoren zorgvuldig vastgelegd zijn in het geval de zelfbeschikking vermindert, bijvoorbeeld als gevolg van dementie, omdat de mogelijkheid anders vervalt. Bij het vraagstuk van Voltooid Leven is er onvoldoende sprake van lijden op medische gronden, maar tóch een actieve wens tot sterven.

fleur-agema