feed-image RSS

Voorzitter,
We zijn drie maanden na de verkiezingen en daar staan we weer. Het zoveelste debat en terug bij af.
Het motorblok ziet er inmiddels uit als een driewieler met lekke banden. Wéér, opnieuw, is men geen meter opgeschoten. En wéér, opnieuw, was het breekpunt immigratie.

Nederlanders die nu kijken naar deze voortgang van de formatie, die voelen zich inmiddels zo ongeveer zoals de heer Pechtold er nu uitziet: uitgeblust, katerig, somber, rimpelig, een geslagen man. Wekenlang, maandenlang is men niets opgeschoten. Men heeft overlegd aan zee in een strandtent, ik las zelfs dat men stoofvlees zou hebben gegeten bij de informateur thuis, dat men in het zonnetje was aan het wandelen in de tuin van het Catshuis. Het heeft allemaal niets opgeleverd.

Voorzitter,

Wat een puinhoop. Wat een bende. Een bananenrepubliek kan er wat van leren. Het verslag van de informateur is door geen normaal mens te lezen of te begrijpen. En dat ligt niet aan haar. Maar aan alle blokkades, uitsluitingen en kinderachtige partijpolitieke spelletjes. Emile wil niet met Mark, Mark wil niet met Geert, Sybrand en nog een hoop anderen ook niet. Alexander wil niet met Gert-Jan, Jesse wil niet met Sybrand of misschien toch weer wel, Sybrand wil wel met Emile maar niet als premier en Lodewijk zegt met niemand te willen spelen. Voorlopig dan. Wat een kleuterklas, wat een blamage. Geen wonder dat mevrouw Schippers er mee ophoudt.

Voorzitter,
10 miljoen mensen hebben op 15 maart de moeite genomen om hun stem uit te brengen.
Rijen lang. Heel Nederland stond bij de stembus. De opkomst was historisch hoog.
De VVD verloor acht zetels maar blijft de grootste partij. De PVV won vijf zetels en is nu de tweede partij van Nederland, gevolgd door het CDA op nummer drie. Groen Links en D66 wonnen zetels, maar de SP verloor, de CU bleef gelijk en de totale PvdA-fractie past inmiddels in een bestelbusje.

foto-geert