Vz,
Ook voor het hoger onderwijs heeft het Coronavirus flinke gevolgen gehad en ook daar heeft men zo snel mogelijk proberen te schakelen naar vormen van onderwijs die wel mogelijk waren. Dat is ongetwijfeld gepaard gegaan met veel stress en onzekerheid en onze complimenten gaan dan ook uit naar alle medewerkers die dit mogelijk hebben gemaakt.
Tot zover de complimenten voorzitter, want de Coronacrisis heeft ook aangetoond dat het huidige verdienmodel van publiek bekostigde instellingen te veel leunt op de instroom van internationale studenten. We moeten ons dus afvragen wat het bestaansrecht is van publiek bekostigde universiteiten die zonder internationale studenten nog maar 70% tot 50% van het totale aantal studenten overhouden en zonder de inschrijving van internationale studenten hun financiƫn niet op orde krijgen.

Vz,

Ik wil het vandaag in het bijzonder hebben over China en de schadelijke rol die deze communistische staat speelt binnen ons academisch onderwijs.

Vz,

Tijdens het vorige debat over funderend onderwijs in tijden van Corona heb ik mijn complimenten uitgesproken over het wonder dat leraren hebben verricht met het overschakelen naar afstandsonderwijs. De snelheid waarmee dat werd gerealiseerd, geeft aan dat er nog steeds heel veel goede dingen plaatsvinden in het onderwijs.
Maar wat ons nu toen eigenlijk al duidelijk was, al was het toen nog maar een vrees die intussen bewaarheid is, is dat het afstandsonderwijs geen toekomst heeft, willen we de kwaliteit van het onderwijs en kansengelijkheid voor iedereen garanderen.

Harm Beertema