Vz, het gaat vandaag over het pro, het praktijkonderwijs, een vorm van onderwijs die weinig aandacht krijgt. En dat is niet terecht. Het wordt tijd dat we het praktijkonderwijs op waarde schatten.

De minister wil de samenwerking tussen pro en het mbo formaliseren door wettelijk te verankeren dat het pro in samenwerking met het mbo een entreeopleiding kan aanbieden.

Vz, vandaag gaat het over de variawet hoger onderwijs. Het gaat om verschillende beleidsmatige wijzigingen zoals het harmoniseren van de bekostigingsmogelijkheden voor zowel hbo-masters als wo-masters, het verduidelijken van wetgeving omtrent premasters en nog een aantal punten ter verbetering.

Eerst een opmerking vooraf, voorzitter.

Wij lezen in de MvT dat ondanks dat de aansluiting tussen hoger onderwijs en arbeidsmarkt goed is, er nog steeds ruimte is voor verbetering. De minister veronderstelt dat de beroepspraktijk complexer wordt en met haar veronderstellen wij dat ook. Het is daarom de verwachting, aldus de Minister, dat de behoefte aan hoger opgeleiden en aan op- en bijscholing van werkenden zal blijven toenemen.

Voorzitter,

Het vak Burgerschapsvorming is sinds de introductie in 2006 te vrijblijvend ingevuld door het onderwijs. Maar er is iets ernstigers aan de hand.
Cohesie, samenhang, kan alleen bestaan in een bezielde gemeenschap, ik zeg het even heel ouderwets. In een gemeenschap met gedeelde waarden zoals we die ooit waren. Want voorzitter, zonder gedeelde waarden geen gedeeld burgerschap, geen solidariteit, geen omzien naar elkaar.
Onderwijs speelt daarin een cruciale rol.

Harm Beertema