Vz,

Laat ik beginnen met nogmaals onze steun en bewondering uit te spreken voor al het onderwijspersoneel en het uitstekende werk dat zij dagelijks verrichten om het mbo, de hogescholen en de universiteiten in deze uitzonderlijk moeilijke tijd draaiende te houden.
We hebben inmiddels al een reeks debatten gevoerd over de gevolgen van het coronavirus op het onderwijs, maar vandaag richten wij ons op de plannen voor het mbo en het hoger onderwijs als onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs.

Vz,

Tijdens het vorige debat over het Nationaal Plan Onderwijs hebben wij onze verbazing uitgesproken dat er een mondiale crisis aan te pas moest komen om ons te realiseren dat het onderwijs in een systeemcrisis verkeert. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
De minister overviel ons met iets dat werkelijk nog nooit vertoond is: een astronomisch bedrag van 8,5 miljard kwam plotseling uit de lucht vallen.

De PVV was kritisch in het debat over het tijdstip van aankondiging, kort voor de verkiezingen en over de hoogte van het bedrag, wat op dat moment en wat ons betreft nog steeds geen ratio lijkt te hebben.

Want waar gaat het om?

Vz, allereerst wil ik een woord van waardering uitspreken tot de indieners van dit burgerinitiatief. Een burgerinitiatief is de meest directe manier voor elke kiesgerechtigde om invloed uit te oefenen op de politiek en het landsbestuur. Maar er zijn nogal wat voorwaarden waaraan zo’n initiatief moet voldoen en de grootste hindernis is natuurlijk de minstens 40.000 ondersteunende handtekeningen. Het is niet voor niets dat er van 2006 tot 2020 slechts 8 burgerinitiatieven uiteindelijk plenair behandeld zijn in de Tweede Kamer. Dat dit initiatief vandaag op de rol staat, is dus een groot compliment waard en dat compliment geef ik hier dan ook graag aan de initiatiefnemers.

Harm Beertema

steun ons ideal