Voorzitter,

Met dit wetsvoorstel wordt de inwerkingtreding van de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst met Oekraïne geregeld. Hij zal aangenomen worden, in de Tweede, maar ook in de Eerste Kamer. Dit voorstel is niet de apotheose van een heldhaftige politieke strijd. De MP wilde ons dat wel laten geloven toen de hij zei dat er iets groots en belangrijks moest gebeuren in Brussel. Hij zou de bezwaren van de tegenstemmers recht doen, recht doen voorzitter, de bezwaren van de 2,5 miljoen kiezers die de associatie met Oekraïne volmondig en eenduidig afwezen, Hij heeft die bezwaren GEEN recht gedaan voorzitter. Het was geen heroïsche strijd. De MP heeft mist gecreëerd, het proces gefrustreerd, hij heeft het wettelijke begrip “zo spoedig mogelijk” opgerekt tot een politieke lijdensweg van 321 dagen. Ik denk dat vandaag niemand het gevoel van “triomf” deelt, waar een grote nationale VVD-vriendelijke krant over sprak toen de MP met zijn idee van een inlegvel kwam aanzetten.

Vz,

In de eerste plaats wil ik de initiatiefnemers van deze Zwarte Piet-wet ervoor bedanken dat ze deze wet hier ter bespreking hebben voorgelegd. En ik wens ze veel succes vandaag en straks in de Eerste Kamer.

Het is een kleine wet in omvang, maar een zeer veelbetekenende als het gaat om de inhoud.

U moet weten dat onze cultuur van het Westen onder druk staat. Onze cultuur met Joods-christelijke-humanistische wortels, de cultuur van het Avondland, de cultuur van het vrije denken, van individuele verantwoordelijkheid, de cultuur die ons vrijheid, welvaart en welzijn heeft gebracht, die superieure cultuur die ons wetenschap, gezondheidszorg, vrede en veiligheid heeft gebracht, is ons lief. Die cultuur en onze tradities zitten ons diep in ons hart. Maar aan alle kanten wordt die cultuur ondergraven.

Vz.,

‘We besluiten iets, laten het dan even rusten en kijken wat er gebeurt. Als niemand dan herrie maakt en er geen opstand uitbreekt, omdat de meeste mensen sowieso niet begrijpen wat er besloten is, dan gaan we weer verder. Stap voor stap, tot er geen weg meer terug is.

Voorzitter, het is deze beruchte uitspraak van de voorzitter van de Europese Commissie die zo kenmerkend is voor het bedrog dat de EU gepleegd heeft naar de Europese burgers. Op deze manier werd de burger een Unie ingerommeld die hij niet wilde.
De belofte die aan de Nederlandse burger werd gedaan was dat de Unie welvaart zou brengen, eenheid en vrede.
Vandaag staan we hier om de staat van de Unie te bespreken. En wij constateren dat de Unie geen eenheid en welvaart heeft gebracht, maar verdeeldheid, de Unie bracht de ene crisis na de andere en uiteindelijk is de Unie een transfer-unie geworden waarin op massieve schaal onze welvaart wordt afgeroomd om landen in het zuiden en het oosten van Europa overeind te houden. Griekenland is tot nu toe het grootste drama geweest. Nog veel erger is dat de Unie onze soevereiniteit heeft gestolen. We hebben geen zeggenschap meer over onze grenzen. De Unie heeft van ons mooie Nederland een land gemaakt zonder grenzen; we zijn als een huis zonder voordeur, waar iedereen zomaar binnen kan lopen, aan tafel schuift om mee te eten.

Harm Beertema