Voorzitter,

In 4 minuten terugkijken op een heel jaar. Dat valt niet mee. Vandaar dat ik op enkele punten wil inzoomen. Dat zijn: de motivatie en betrokkenheid van Nederlandse leerlingen, vernieuwingen in het onderwijs, de essentiƫle rol van schoolleiders en het ontbreken van de doelmatigheid van onderwijsgeld.

Lees meer

Voorzitter,

De wetgeving voor de referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen is in 2010 met brede steun aangenomen,. Ik noem alle partijen even die zich daar toen achter stelden: SP, PvdA, GroenLinks, D66, PvdD, VVD, ChristenUnie, CDA, PVV. De Wet werd NB zowel in de Tweede Kamer als de Eerste Kamer als hamerstuk(!) aangenomen. Dat was niet voor niks: er werd een sterke noodzaak gevoeld dat juist het verbeteren van deze basisvaardigheden nodig was om de kwaliteit van het hele onderwijs op een hoger plan te tillen. Voor de PVV en voor al die andere partijen was dat het doel en het was ons TOEN de inzet waard. Wij vinden het daarom onbegrijpelijk dat de kritiek uit het veld nu op zoveel begrip kan rekenen van diezelfde partijen die toen zo daadkrachtig leken. Alleen de VVD en wij staan nog overeind in de loopgraven. The last men standing (man and woman moet ik zeggen), de rest van de partijen vlucht in het zicht van de vijand bij de eerste schermutselingen die zich voordoen. Politiek laf gedrag vz, ik kan het niet anders benoemen. Want vz, de toets is niet te talig, onze LEERLINGEN zijn niet talig genoeg meer! DAAR moeten we wat aan willen veranderen.

Lees meer

Voorzitter, de checks and balances in het onderwijs deugen niet. Laat ik dat nog eens unverfroren zeggen. Kort gezegd voorzitter, komt het hierop neer. Als we in het onderwijs kiezen voor het besturingsmodel van het particuliere bedrijfsleven, dan kan dat niet werken. In het bedrijfsleven werkt het model van een Raad van Commissarissen, een Raad van Bestuur en een Ondernemingsraad wel, omdat uiteindelijk niet die Raden bepalen waar het bedrijf naar toe gaat, maar de markt. En in het verlengde daarvan: de aandeelhouders. Wordt er geblunderd, draait het bedrijf verlies, verliest het marktaandeel, komt het dividend in gevaar, dan volgen er maatregelen. Zonder de tucht van de markt zou deze vorm van governance tot mislukken gedoemd zijn. Maar die markt is er niet in het onderwijs. En dus is er geen harde tucht die onze bestuurders in toom houdt.

Lees meer

Harm Beertema

doneer

Nederland
English

steun ons ideal

donaties