feed-image RSS

Het zijn bizarre tijden. We kijken terug naar 2019, een jubeljaar. Tot een paar maanden geleden zat hier nog een tevreden minister van Financiƫn, en het kon niet op. Het overschot op de begroting bedroeg 14 miljard. De staatsschuld verdampte zienderogen tot onder de 400 miljard. En de werkloosheid was nog nooit zo laag geweest, met 2,9%. Wie doet me wat, moet deze minister gedacht hebben.

"De blauwe trots is in de problemen", om met de woorden van de minister te spreken. Vriend en vijand zijn het erover eens dat we de blauwe trots, de blauwe zwaan, moeten redden. Maar er is nog veel onduidelijk. We weten alleen het voornemen dat er 2 tot 4 miljard in gepompt gaat worden. Mijn eerste vraag is dan ook: waar komt dat bedrag vandaan? Het is nogal een verschil of het 2 miljard of 4 miljard is. Hoeveel is eigenlijk noodzakelijk? Is dat niet bekeken? De onderbouwing, zoals mijn buurman het noemde, zien wij graag.

Wat een geruzie hebben we gezien de afgelopen week. Deze minister heeft voor het eerst kennisgemaakt met de lange tenen van het zuiden. De heer Dijsselbloem, ex-minister Dijsselbloem, ging hem voor. Hij maakte ook een beetje een domme opmerking volgens de zuidelijke lidstaten. Deze minister deed dat ook. Hij wilde namelijk laten onderzoeken waarom het zuiden zo weinig buffers heeft. Nou, dat heeft-ie geweten. Alles werd uit de kast gehaald om deze minister te verguizen. "Weerzinwekkend" werd het genoemd, "gevoelloos". Italiaanse politici plaatsten zelfs advertenties in een Duitse krant, waarin Nederland gebrek aan ethiek en solidariteit werd verweten. De Tweede Wereldoorlog werd er zelfs bij gehaald. Ongelofelijk deze reacties; over empathie gesproken!

teun-van-dijck