feed-image RSS

We bespreken hier vandaag het kamikazebeleid van de ECB. Het ergste is nog dat deze minister van Financiën er niks van mag vinden. Op elke vraag die wij hem de afgelopen jaren stelden, zei hij: ik ga er niet over. Net nog, een uur geleden. Op mijn vraag: vindt de minister van Financiën dat de ECB nu ook Griekse staatsobligaties mag kopen, we weten allemaal wat die waard zijn, voor 100 miljard, zegt deze minister van Financiën: ik ga er niet over.

We spreken vandaag over de accountancysector. Deze sector ging de afgelopen jaren door een diep dal. Getroffen door het ene schandaal na het andere zakte de sector door het ijs. Voor een opsomming van al die schandalen verwijs ik even naar de inbreng van mevrouw Leijten. Zij ging daar uitvoerig op in. Het vertrouwen in het degelijke imago van de publieke scheidsrechter verdween als sneeuw voor de zon, maar de sector beloofde beterschap. Men ging zichzelf opnieuw uitvinden, zo werd beloofd. Er kwam een verbeterplan met 53 maatregelen en er werd een Monitoring Commissie Accountancy geïnstalleerd, die de voortgang moest bewaken.

Griekenland
Procedure
Voorzitter, Griekenland heeft de buit weer binnen, nog net voor de zomervakantie kunnen ze weer 8,5 mld bijschrijven. Inmiddels staat de teller op 260 MILJARD, ¼ ton per Griek.
Niemand vraagt zich af of ze dat ooit kunnen terug betalen. Niet voor niets wordt de druk om de schuld deels kwijt te schelden steeds groter.
Looptijden worden opgerekt en rentes gaan naar nul.

teun-van-dijck