feed-image RSS

We spreken vandaag over de accountancysector. Deze sector ging de afgelopen jaren door een diep dal. Getroffen door het ene schandaal na het andere zakte de sector door het ijs. Voor een opsomming van al die schandalen verwijs ik even naar de inbreng van mevrouw Leijten. Zij ging daar uitvoerig op in. Het vertrouwen in het degelijke imago van de publieke scheidsrechter verdween als sneeuw voor de zon, maar de sector beloofde beterschap. Men ging zichzelf opnieuw uitvinden, zo werd beloofd. Er kwam een verbeterplan met 53 maatregelen en er werd een Monitoring Commissie Accountancy geïnstalleerd, die de voortgang moest bewaken.

Griekenland
Procedure
Voorzitter, Griekenland heeft de buit weer binnen, nog net voor de zomervakantie kunnen ze weer 8,5 mld bijschrijven. Inmiddels staat de teller op 260 MILJARD, ¼ ton per Griek.
Niemand vraagt zich af of ze dat ooit kunnen terug betalen. Niet voor niets wordt de druk om de schuld deels kwijt te schelden steeds groter.
Looptijden worden opgerekt en rentes gaan naar nul.

Alle seinen staan op groen, kopte het CPB. Met een groei van 2,4%, een overschot van 0,5% en een daling van de werkloosheid met 100.000.

Het is economisch zomer, geen lente meer, verklaarde Job Swank van DNB opgetogen. De economie gaat griezelig goed en laat de hoogste groei in 10 jaar zien. Het saldo is positief, het vertrouwen terug, bedrijven investeren weer, de werkloosheid daalt. DNB ziet zelfs voorlopig geen beren op de weg.

Nou da’s lekker......... voor deze minister van Financiën, wel ja!
Maar niet voor de hardwerkende Nederlander. Deze kreeg eerst een vette rekening van de crisis voor zijn kiezen en zit nu met een vette kater opgescheept. Hij blijft achter met een lege portemonnee, een afgefikte verzorgingsstaat en een verschraalde sociale zekerheid.
Rutte en Dijsselbloem hebben flink huisgehouden!

teun-van-dijck