“Justitie verandert”, dat is de titel van het meerjarig verandertraject van het ministerie dat enkele jaren geleden werd aangekondigd. Het ministerie wil een betrouwbare partner zijn voor burger, bedrijf, bestuur en media, zo staat op de website. En justitie is ook veranderd: was het eerst Veiligheid en Justitie, nu is het Justitie en Veiligheid.

Er staan meerdere rapporten op de agenda, maar kern van dit algemeen overleg is natuurlijk de brief van de minister die we afgelopen vrijdag hebben ontvangen met nadere informatie over de invulling van deze passage in het regeerakkoord:
“het kabinet komt met wet- en regelgeving ten behoeve van uniforme experimenten met het gedoogd telen van wiet voor recreatief gebruik.”

Voorzitter,

De Nationale Politie staat als een huis, aldus oud-minister Opstelten, alleen de plinten hoeven te worden afgelakt, aldus oud-korpschef Bouman en de hypotheek van Rutte II op het in aanbouw zijnde huis van maar liefst € 500 miljoen is afgelost door het “extra geld.” Voorzitter, alle drie onjuiste stellingen.

De vorige minister schreef aan de Kamer: “ik onderken dat de politie voor grote uit-dagingen staat: voldoende capaciteit en middelen zijn cruciaal voor een effectief poli-tieoptreden.” Dat ben ik met hem eens. Niet voor niets besteedt de PVV € 1 miljard aan de politie. Helaas is onze motie drie weken geleden verworpen.

Lilian-Helder-klein