feed-image RSS

Voorzitter. In Nederland is het inzetten van kinderen in het productieproces bij wet verboden in de Arbeidstijdenwet. Er is in die wet alleen maar sprake van een strafbaar feit als die kinderarbeid leidt tot de dood of tot zwaar lichamelijk letsel van het kind. Daarnaast is er sprake van een strafbaar feit als de werkgever door een opsporingsambtenaar is gewaarschuwd over die kinderarbeid en er dan toch mee doorgaat.

Voorzitter,

De uitbreidingsstrategie van de EU verbijstert iedere keer weer. Waarom? Omdat het ons ook nu weer leert dat de EU, dat Brussel, een organisatie is die niet leert; die van crisis naar crisis struikelt, die de aangesloten Europese landen niet verbindt, maar verdeelt en polariseert, die de samenlevingen van Zweden, van Duitsland, van België, van Frankrijk niet te vergeten, van het VK, van alle West-Europese landen eigenlijk, totaal ontwricht door een ongecontroleerde immigratie, door islamisering van grote stadsdelen, maar ook steeds meer van het platteland.
De EU opereert daarbij zo dat de burger steeds gefrustreerder raakt, de burger ervaart een enorm democratisch tekort in de besluitvorming binnen de EU, de burger voelt zich op geen enkele manier vertegenwoordigd, zeker niet door het Europese Parlement dat op een enkeling na bevolkt wordt door keiharde eurofielen die maar één eindpunt zoeken en dat is en federale verenigde staten van Europa. En dat, voorzitter, is precies wat de burger niet wil. Uitbreiding van de unie is één van de thema’s waar de ontevreden burger niet aan wil.

Voorzitter,

“Nederland is vrijwel over alles permanent in paniek”.
Het zijn niet mijn woorden, maar van Maarten van Rossem.
We zagen de afgelopen weken ook paniek over de patriottistische lente.
Daarmee bedoel ik dat steeds meer burgers hun nationale soevereiniteit willen heroveren op bovennationale organisaties zoals de Europese Unie. Èn dat burgers politici die hen niet goed vertegenwoordigen, kunnen corrigeren met een referendum.

raymond-de-roon