feed-image RSS

Voorzitter, het doel van dit wetsvoorstel is veilige elektronische identificatie tussen burgers, bedrijven en overheden in de EU. In de kern moet het de betrouwbaarheid van elektronische identificaties vergroten, zodat deze identificaties Europa breed gebruikt kunnen worden. Je kunt je straks als Nederlander met je Digid identificeren als je je inschrijft aan een Spaanse universiteit of als je BTW terugvraagt van de overheid van Letland, als je daar zaken doet.

Voorzitter, de enige wijziging aan de wet opslag duurzame energie, die wat betreft de PVV zinvol is, is het afschaffen van de wet. De wet opslag duurzame energie subsidieert onrendabele vormen van energie, frustreert daarmee innovatie en de rekening wordt neergelegd bij mensen die nu al hun energierekening niet kunnen betalen (*). En die energierekening is al hoog genoeg.

Inleiding
De veranderingen in de zorg die sinds het Kunduz-akkoord zijn ingezet hebben geleid tot een enorm complex systeem dat met voortdurend knip en plakwerk staande gehouden wordt. Het is zo ingewikkeld geworden dat haast elke zorginstelling een legertje adviseurs nodig heeft om te kunnen verantwoorden wat ze het afgelopen jaar eigenlijk hebben gedaan. En dat lukt dan nog alleen met het nodige uitstel.

Eigenlijk zouden patiënten deze adviseurs ook moeten hebben. Want hoe kies je tegenwoordig nog de juiste verzekeraar, de juiste polis en het juiste ziekenhuis? Als patiënt sta je anno 2016 gelijk op achterstand. Krijg je een behandeling niet volledig vergoed, dan heb je vast een slechte polis gekozen. Kom je op een wachtlijst dan ben je waarschijnlijk niet mondig genoeg. Snap je een rekening niet dan betaal je misschien wel te veel eigen risico. Maar als zorginstellingen met hun consultants en accountants het zorgstelsel nog maar net kunnen doorgronden, hoe kun je als patiënt dan nog de juiste keuzes maken?

Dit kabinet heeft in 4 jaar tijd gezorgd voor een onhoudbaar zorgstelsel met een wirwar aan polissen, verborgen wachtlijsten, tweedeling en zorgmijding. En de zorgverzekeraars zijn de grote winnaars, zij maken elk jaar winst en hebben zo’n 4 miljard op de plank liggen aan overtollige reserves. En ondanks deze winsten en reserves gaat volgend jaar de premie weer omhoog in plaats van omlaag. Hoger zelfs dan de minister voorspelde. En volgens de minister is dit allemaal noodzakelijk om het zorgstelsel voor de toekomst betaalbaar te houden. Maar volgens de PVV-fractie is de zorg voor de patiënt al niet meer te betalen. En de cijfers bevestigen dat.

Reinette-bis