feed-image RSS

Deze minister van Financiën had maar één doel en dat was de overheidsfinanciën op orde brengen. Ik moet zeggen: dat is gelukt. Maar je moet niet vragen hoe. Het motto was: niet goedschiks, dan maar kwaadschiks, maar dat begrotingsevenwicht zal en moet worden gerealiseerd. Dat ging echter wel ten koste van 350.000 banen. Het ging wel ten koste van 40 miljard aan welvaart. Het ging wel ten koste van 200.000 mensen die hun baan verloren de afgelopen periode en 35.000 bedrijven die hun deuren sloten. Bovendien zijn de huizenprijzen gekelderd met 20%. De prijs was dus hoog en de offers waren groot. Het was een ravage.

De Wet DBA is mislukt; dat kunnen we wel zeggen. Ik hoor het de heer Zijlstra nog zeggen: als de Wet DBA niet werkt, moet hij van tafel. Dat zei hij een paar maanden geleden. Hoe is dat nu bij de VVD? Vrijwel iedereen wil deze wet nu namelijk van tafel. VNO-NCW, MKB Nederland, ONL, ZZP Nederland, Bouwend Nederland, Zelfstandigen Bouw en zelfs professor Stevens willen ervan af. Het middel is erger dan de kwaal. 71% van de bedrijven wil ervan af en vindt dat de Wet DBA van tafel moet.

Gister kregen we een brief van ZZP Nederland. Daar stond in dat zich een regelrechte ramp zou voltrekken. Het is een onhoudbare situatie. ZZP Nederland verwacht zelfs dat straks 100.000 zzp'ers zonder opdrachten komen te zitten. 100.000 onnodige werklozen! 100.000 slachtoffers van een verkeerde wet! Dat moet de staatssecretaris zich toch aantrekken? De strijd tegen schijnzelfstandigheid is uitgemond in een strijd tegen zelfstandigheid. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn. Er worden nu 1 miljoen zelfstandigen opgezadeld met onwerkbare modelcontracten om een paar schijnzelfstandigen te traceren.

Vandaag is het vervolg van de Soap bij de Belastingdienst. 2 weken geleden hadden we al over het geblunder bij de Belastingdienst en van de staatssecretaris in het bijzonder. Hij ging diep door het stof en bood excuses aan voor van alles en nog wat:
- voor het onbeheerste proces en dat procedures niet zijn gevolgd
- dat hij niet in-control was en te laat heeft ingegrepen
- voor een vertrekregeling die veel te ruimhartig was
- voor de budgetoverschrijding van 70 miljoen
- voor de verspilling van belastinggeld
- voor het te laat informeren van de Kamer
Duizend maal Sorry!
Hij nam heel dapper alle verantwoordelijkheid voor wat was misgegaan, maar tegelijk gaf hij aan dat hij nergens van wist! Dat is moedig, en laf tegelijk. cWant hij verschuilt zich achter de doorgeschoten autonomie bij de belastingdienst en de cultuur om “zaken dicht bij zichzelf te houden”, Kosten: €720 miljoen

teun-van-dijck