PVV onderzoekt terugkeer gulden

De PVV laat onderzoek doen naar een terugkeer van de gulden. De gedoogpartner neemt een gerenommeerd internationaal bureau in de arm om in kaart te brengen of een vertrek van Nederland uit de euro op langere termijn economisch beter uitpakt voor ons land.

Dat stelt PVV-leider Wilders tegenover deze krant. „We worden door het kabinet bang gemaakt dat het licht uitgaat als we uit de euro stappen. Natuurlijk kost dat geld, maar ik wil weten of een terugkeer naar de gulden ons op termijn juist niet meer oplevert.” Indien het onderzoek dat bevestigt, wil de PVV een referendum over een vertrek uit de eenheidsmunt.

Dit artikel is te lezen in de Telegraaf, blz. 1, vrijdag 11 november 2011
Lees ook "PVV laat kosten van terugkeer gulden onderzoeken" op Elsevier.nl

De actie van de PVV zet druk op de coalitie, die extra miljardenbezuinigingen boven het hoofd hangt nu het door de eurocrisis economisch steeds slechter gaat. Begin volgend jaar wordt over nieuwe ingrepen de knoop doorgehakt. Dan moet ook het PVV-onderzoek rond de euro klaar zijn.

Wilders spreekt tegen dat zijn initiatief als breekijzer kan dienen bij die onderhandelingen. „Dit onderzoek is niet bedoeld om het kabinet te laten vallen. Het heeft niet direct te maken met eventuele komende bezuinigingen”, bezweert hij.

’Mislukt project’

Het minderheidskabinet van VVD en CDA vindt een aftocht uit de euro een onbegaanbare weg. Maar volgens de PVV-leider is de munt een mislukt project dat bakken met geld blijft kosten. „Het begon met een lening van 2 miljard en nu staan we al voor 100 miljard garant. Na Griekenland is nu Italië aan de beurt, en mogelijk volgen nog andere knoflooklanden als Spanje en Frankrijk.”

De PVV baalt ervan dat de eurocrisis het politieke debat overheerst. Evenmin is de partij tevreden met de informatie die ze eerder deels op vertrouwelijke basis kreeg van het ministerie van Financiën over een worstcasescenario van de eenheidsmunt.