Spreektekst Geert Wilders: Verantwoordingsdebat 2012

Vz, Wat fijn dat er computers bestaan. En wat fijn dat je op die manier gemakkelijk kunt teruglezen wat er eerder gezegd is. Bijvoorbeeld op het Verantwoordingsdebat van vorig jaar. En wat fijn dat ik de minister-president daar vandaag aan mag herinneren.

En trouwens, ik ga hem dat plezier niet alleen vandaag doen. Nee, tot en met 12 september zal ik de minister-president herinneren aan wat hij heeft gezegd. Op Verantwoordingsdag vorig jaar.

Klik hier om de eerste en tweede termijn van Geert Wilders te bekijken

Ik zou zeggen: ga er maar even lekker voor zitten.

Want het is niet mals.

Tijdens dat verantwoordingsdebat vorig jaar vielen grote woorden, u kunt zich wellicht herinneren. Ik citeer: “Volstrekt onverantwoord.” “Voodoo economics.” “Fact-free politics.” Ja, voorzitter, de heer Rutte was op dreef. En waarom zijn wij dan zo volstrekt onverantwoord, doen wij aan voodoo economics en bedrijven wij fact-free politics? Nou, dat komt omdat de PVV al twee jaar roept “Griekenland uit de euro.”

Misschien dat de premier een jaar geleden een foutje maakte en dat hij dacht dat hij minister-president is niet van Nederland, maar van Griekenland. Dan kan ik het nog begrijpen en heb ik begrip voor zijn standpunt. We vergissen ons allemaal wel eens.

Echter, als de heer Rutte sprak als minister-president van Nederland, zullen miljoenen landgenoten er niets van snappen. Waarom al dat geld al jarenlang in die bodemloze put? Wie is hier nou ‘volkstrekt onverantwoord’. Hoezo voodoo? Hoezo, zonder feiten?

Ik vond op mijn computer nog mooier teksten.

“U bent bezig met vuur te spelen en de belangen van de Nederlandse burger te verkwanselen,” zo zei ik vorig jaar tegen de heer Rutte. Hij antwoordde dat ik “politiek leiderschap” moest tonen. De PVV moet ingaan tegen wat de kiezer wil.

En premier Rutte zei dat ook letterlijk. “Politiek leiderschap,” zei hij, is – ik citeer – “zeggen, ook als een deel van je kiezers het niet wil: het is in jullie eigen belang, want ik kan nu overzien, als politiek leider wat de effecten zijn als we zouden doen wat een meerderheid van de kiezers wil. Die zijn namelijk desastreus.” – einde citaat.

Daar, vz, hebt u het in een notendop. Kop in het zand, niet luisteren naar de burger en vooral niet naar de kiezer. De elites hebben gelijk en niet de gewone burger; het stemvee – dat te dom is om te denken, maar wel moet betalen. Die arrogantie, die hoogmoed gaat ons vandaag vele miljarden kosten.

Vz,

Minister-President Rutte deed gisteren een opmerkelijke uitspraak. Hij zei zonder met zijn ogen te knipperen dat hij de steun voor de Europese Unie in Nederland niet zag afnemen. Ja u hoort het goed, niet zag afnemen. En ik zal deze minister-president natuurlijk nooit met een Iraakse minister durven vergelijken, maar toch deed de heer Rutte me even denken aan uitspraken van een voormalige Iraakse Minister van informatie Mohammed al-Sahaf die tijdens de Golfoorlog voor de camera van CNN beweerde dat Irak de oorlog toch echt bijna gewonnen had terwijl we in beeld zagen dat het land aan gruzelementen lag.

Als het gaat om de Europese Unie is er in Nederland, meneer de minister-president, bijna niemand meer die gelooft in de Brusselse sprookjes.

Vz,

De PVV houdt woord. De PVV heeft altijd gezegd: Wij gaan niet bezuinigen omwille van Griekenland.

We hebben gezegd: De PVV wil het tekort ook terugdringen, maar we gaan Nederland niet kapotbezuinigen. 3% in 2015 is mooi genoeg.

We hebben ook gezegd: Bezuinigen betekent voor ons dat de overheid moet afslanken. De overheid moet vooral in eigen vlees snijden, niet zozeer in het vlees van de burger.

Over alles wat in het Kunduz-akkoord staat gaan we het volgende week hebben, maar laat zeker zijn dat mijn fractie de rekening niet legt bij Henk en Ingrid, maar bij bankiers, windmolens, corrupte Afrikaanse dictators, Brusselse eurocraten, de staatsomroep en de gesubsidieerde kunstsector.

De PVV is duidelijk:

Weg met de tirannie van Brussel!

Vz, ik zeg het nog eens: 12 september wordt een referendum over de EU. De PVV heeft in het Catshuis de rug rechtgehouden, het Nederlandse volk zal op 12 september de rug recht houden. Het dictaat van Brussel zal worden afgewezen.

De PVV is duidelijk: Weg met de euro! Weg met de EU!

Wij moeten als Nederlanders weer baas worden over eigen grenzen en weer baas worden in eigen portemonnee. Dat is onze boodschap. En dat wordt de boodschap van Nederland op 12 september. Baas in eigen land, baas in eigen huis.