Video inbreng Geert Wilders debat over de nasleep van de legercoup in Turkije

Voorzitter,
Op 15 juli vond in Turkije een poging tot staatsgreep plaats tegen het regime van de islamofascist Erdogan. En ik moet eerlijk zijn, wat is het ontzettend jammer dat die coup niet is gelukt.

De heer Erdogan is geen democraat. Van hem zijn de woorden – ik citeer: “De democratie is een tram waar je afstapt als je je doel hebt bereikt.” Einde citaat.
De heer Erdogan is dus geen democraat. Hij heeft imperialistische dromen over heel Europa. Hij heeft geen respect voor het Westen. Hij laat mensen in Duitsland die satire maken vervolgen. Hij of althans zijn openbaar ministerie sleept Nederlandse journalisten, zoals die dappere Ebru Umar – waarom heeft niemand het over haar? – voor de rechter in Turkije.
Ebru Umar wordt bedreigd door de aanhangers van de heer Erdogan, zodat ze zelfs uit haar woning is moeten vluchten. Een beschaafd land onwaardig.

Ik heb de heer Erdogan jaren geleden in 2010 op een persconferentie in het Britse Hogerhuis een keer een total freak genoemd. De hele wereld sprak daar schande van: Dat mag je toch niet zeggen. Ik denk dat als het gaat om de gewone burgers, het mag niet erg diplomatiek zijn, dat half Europa zo over die man denkt.

Hij is een groot gevaar, en veel van zijn aanhangers, niet allemaal, veel in Nederland zijn inmiddels een gevaar voor onze openbare orde. We hebben gezien hoe duizenden Erdogan-Turken daags na die mislukte coup de Erasmusbrug in Rotterdam bezetten. Het was een zee van Ottomaanse vlaggen die intimideerde veel Nederlanders. Wat is dat nou, waarom geen Nederlandse vlaggen, waarom Turkse vlaggen?
Vz, ze verklikken Nederlanders. Ze dienen strafklachten in tegen Nederlandse burgers in de Turkije. Ze terroriseren Nederlanders.

En u weet, ik kan het me nog herinneren, in Duitsland een aantal jaar geleden dat Erdogan een groot stadion toesprak vol met Turken en zei: Ik beveel jullie, je mag niet assimileren. Dat was de boodschap van Erdogan voor de Turken in Nederland.
En daarom, meneer Samsom, heeft het wel te maken met Zaandam. De man waar we het hier over hebben vindt dat Turken niet moeten assimileren. Wat is dan het gevolg als je daar naar luistert, naar Erdogan en Samsom en anderen, dan is het gevolg wat we zien dat in Zaandam gebeurt. Dat er schurkenturken komen die mensen van hun fiets trekken, die ramen ingooien, die raadsleden bedreigen.

Dat kan toch niet. Dat is toch onacceptabel in ons land. En we staan erbij en kijken ernaar en we doen helemaal niets. En ook premier Rutte die roept heel stoer “pleur op”. Maar hij doet helemaal niks. De Turken lachen hem keihard uit. En wat doen ze na de uitspraak van de heer Rutte, ze gaan dansen op politieauto’s. Dat is de indruk die de heer Rutte maakt. Waar is het gezag? Is de politie de baas op straat in Nederland of is het tuig de baas in Nederland? Dat komt omdat ze luisteren naar Erdogan, met vlaggen staan te zwaaien op de brug in Rotterdam, en in Zaandam lak hebben aan onze orde en democratie.

Vz, dat kan dus niet. Wij moeten weer de baas zijn. En ik vind: als je danst op een politieauto, als je een gemeenteraadslid bedreigt, als je dat soort zaken doet, dan hoor je niet in Nederland thuis. Ze hebben vaak een dubbele nationaliteit en mijn voorstel zou zijn, als ze dat doen – op een auto dansen, dat is volgens mij vernieling, een raadslid bedreigen, dat is bedreiging, dat zijn allebei misdrijven – pak ze op, neem ze mee naar het politiebureau, breng ze voor de rechter, en als ze worden veroordeeld neem ze hun Nederlandse paspoort af en zet ze het land uit. Dat kan nu nog niet, ik vraag al 15 jaar om de wet te wijzigen om dat mogelijk te maken. Alleen dat helpt.

Ik zou dus aan de premier willen zeggen: Treed op. Zorg dat wij weer de baas zijn in Nederland. Niemand, niemand snapt dat er mensen op een politieauto staan te dansen, dat er raadsleden worden bedreigd en dat de burgemeester vervolgens zegt: laten we eens gaan praten over een nieuw buurthuis. Ongelooflijk. En ik weet zeker dat als je mensen aanpakt die een misdrijf plegen, en als ze door de rechter veroordeeld en je pakt ze hun Nederlandse nationaliteit af en je zet ze het land uit, dat je aan één of twee vliegtuigen genoeg hebt, dat mensen zien dat het niet wordt geaccepteerd en dat ze zich zullen gedragen. Dat is wat nodig is. Als je in Nederland bent, wie je ook bent, als je je gedraagt ben je welkom om te blijven en als je dat niet doet ga je eruit als het even kan. En dat, mevrouw de voorzitter, dat is wat we moeten doen.