Rutte: wegwezen! Inbreng Geert Wilders debat dividendbelasting

Voorzitter,

Ik heb het helemaal gehad met deze minister-president. De belastingdeal met Shell is totaal onacceptabel. Met schimmige constructies via het eiland Jersey wordt Shell al jarenlang voor miljarden euro’s, 7,5 miljard euro, gematst.

“Het was een goede deal”, zei de president-directeur van Shell Nederland. Inderdaad, een prachtige deal voor Shell, maar niet voor de gewone Nederlander die er voor op mag draaien.

En wie was de minister van Financiën toen de belastingdienst in oktober 2004 een deal sloot met Shell? Dat was de VVD-er Gerrit Zalm!

En wie werd enkele jaren later beloond met een vet betaalde baan bij Shell? Dat was diezelfde VVD-er Gerrit Zalm!

En wie was de informateur van het kabinet Rutte 3 waar premier Rutte plots een afschaffing van de dividendbelasting uit de hoge hoed toverde? Opnieuw de VVD-er Gerrit Zalm!

Ik heb de VVD eerder een maffia-bende genoemd en dat dit geen onterechte kwalificatie was blijkt nu maar weer.

Maar dit hele kabinet hangt van vriendjespolitiek aan elkaar. Niet alleen worden bevriende bedrijven als Shell en Unilever gematst en partijgenoten van de coalitie er aan dikke baantjes geholpen, maar het is nog veel en veel erger.

Coalitiepartijen benoemen partijgenoten op een vrijdagnamiddag even tot Minister van Staat en een totaal ongeschikte D66-er wordt zomaar even de nieuwe onderkoning bij de Raad van State.
En over het niet melden van het penthouse van D66-leider Pechtold – inmiddels ook door zijn eigen Europese anti-corruptie vrienden neergesabeld – wordt door iedereen angstvallig gezwegen.

Niet het landsbelang of de gewone Nederlander maar het belang van de coalitiepartijen, de dikke baantjes van de eigen politici en de bevriende multinationals is wat voor Rutte 3 belangrijk is.
Nepotisme in zijn zuiverste vorm.

Maar de gewone man, de gewone vrouw die ’s morgens iedere dag opnieuw naar kantoor of naar de fabriek gaat en die nog geen schijntje verdient van wat Gerrit Zalm en zijn collega’s bij Shell allemaal binnen harken, die krijgt van de belastingdienst geen miljarden-rulings. Die kan geen belastingconstructies opzetten en zijn salaris voortaan innen via de Maagdeneilanden of Jersey.

En die kleine MKB-er, die kan zijn bedrijf niet ook opsplitsen in tweeën zoals Shell met zijn aandeelhouders doet. En die bakkerij op de hoek kan niet de helft van zijn bedrijf in Barbados of Jersey neerzetten en met de fiscus gaan overleggen over een leuke deal.
Die moet gewoon tot op de laatste cent braaf belastingen betalen zoals gewone stervelingen dat allemaal moeten in Nederland.

En op hetzelfde moment dat Shell en de multinationals gepamperd worden en de dikke baantjes onderling worden verdeeld, kregen miljoenen hardwerkende Nederlanders de afgelopen jaren voor miljarden lastenverzwaringen voor hun kiezen.

Mark Rutte gaf miljarden euro’s aan asielzoekers, miljarden euro’s aan Afrika, miljarden euro’s aan Brussel, en ook nog eens miljarden euro’s weten we nu aan Shell.

En ondertussen kregen de gewone Nederlanders alleen maar hogere belastingen, hogere huren, hogere btw, hoger eigen risico, hogere zorgpremies. De economie groeit inmiddels als een tierelier maar de gewone man of vrouw voelt het amper in de portemonnee.

Voor het Nederlandse volk dus geen deal. Als je geen Shell heet kan je naar je centen fluiten. En ik zeg tegen de minister-president: U moet hier niet voor Shell zitten, u moet hier voor de gewone Nederlander zitten. U had geen miljardendeal met de geld graaiende elite van Shell moeten maken, u had een miljardendeal voor de gewone Nederlander moeten maken.

Vz, ik het helemaal gehad met premier Rutte. Hij liegt de bevolking al jaren voor en ook op dit dossier. Eerst waren er geen memo’s, toen waren er wel memo’s, ook nu weer schrijft hij een briefje dat hij de Kamer vorige week verkeerd heeft geïnformeerd. Maar het ergste is nog wel dat er miljarden naar Shell zijn gegaan met deze ruling, dat de dividendbelasting voor grote bedrijven wordt afgeschaft, dat ook nog een keer voor 3 miljard de winstbelasting, de VPB wordt verlaagd, terwijl de gewone Nederlander jarenlang keihard door die premier in zijn portemonnee is gepakt.

Dat is onvergefelijk. Politici die niet voor de gewone Nederlander opkomen, politici die vooral bezig zijn om hun vriendjes mooie dikbetaalde baantjes te geven, zulke politici hebben helemaal niets in de regering te zoeken.

En dat zeg ik dus tegen deze minister-president. Van mij krijgt hij niet nog een kans. Ik heb maar 1 boodschap: Wegwezen. Wegwezen moet u. We willen u niet meer zien in dit kabinet en in dat Torentje en in Vak K. Ik heb het met hem gehad en hij moet weg.

En ik verzoek u dan ook Vz en de Kamer om nu al in eerste termijn een motie van wantrouwen te mogen indienen want hoe eerder die man daar weg is hoe beter.