EuroTop 25-10-2011

De regeringsleiders denken nog steeds dat ze de crisis kunnen bestrijden met een grote zak geld, maar een brand blus je niet met geld. De zak met Geld groeit met de dag.

In het verslag van de Eurogroep van 21 oktober schrijft de minister dat met het pakket van 21 juli niet de beoogde stabilisering is bereikt. Financiële partijen zijn niet overtuigd dat de maatregelen afdoende zijn. Waarom zou het pakket dat morgen wordt besproken wel afdoende zijn? Kan de minister dit onderbouwen. In de ogen van de PVV blijft het namelijk symptoombestrijding, waarbij de rekening wordt verschoven van de banken naar Henk en Ingrid.

Op de eurotop morgen staan een aantal zaken waar men het nog over eens moet worden. Ik wil mijn inbreng dan ook tot die zaken beperken

6e leningentranche (8 mld)

2e bailout & herstructurering Griekse schuld

slagkracht van het noodfonds

herkapitalisatie van de banken

Griekenland was en is nog steeds (technisch) failliet. Dat begint nu ook langzaam bij de regeringsleiders door te dringen. Het land zakt steeds verder weg ondanks alle hervormingen en bezuinigingen. Was eerst 30 miljard nog voldoende; nu heeft de Trojka (IMF,ECB,EC) het al over 551 miljard (444 miljard bovenop de 1e bailout van 110 mld). Uiteindelijk wordt de hele schuld (350 mld) inclusief rente overgenomen; cadeautje voor jarenlang list en bedrog!

Griekenland voldoet weer niet aan de voorwaarden, maar belooft voor de honderdduizendste keer beterschap (voor wat het waard is). De Trojka heeft ingestemd met de vrijgave van de 6e tranche, mits de Board van IMF instemt. Dit is nog lang niet zeker (begin november). Hoe kunnen de regeringsleiders dan nu al instemmen.

De extra bail-out van 109 miljard voor Griekenland is nog niet geformaliseerd of blijkt nu al onvoldoende. Er moet minimaal 143 miljard bij! Om dit te bereiken moeten banken 60% van de Griekse schuld kwijtschelden (vrijwillig?!). Dit roept een hoop vragen op:

Doet de IMF eigenlijk nog wel mee (met de 2e bailout)?

Wat gebeurt er als banken niet vrijwillig meewerken?

Hoe zit het met credit enhancements voor deze nieuwe haircut?

Hoeveel schade en risico loopt de ECB; moeten er weer nieuwe garanties komen?

Wat is het effect op de rente op bijvoorbeeld Italiaans papier?

Griekse en Franse banken komen in de problemen en moeten uit het noodfonds worden ondersteund. Hoeveel zin heeft een haircut als met de ene hand wordt afgestempeld en met de andere hand (EFSF) wordt aangevuld.

Ook wordt gesproken om de slagkracht van het noodfonds te vergroten om Italië en Spanje te beschermen. Maar hoe wil je een land beschermen met een staatsschuld van 1.900 miljard. Italië moet volgend jaar 260 miljard (2013 € 150 mld) herfinancieren. Als de markt niet thuis geeft; is het noodfonds in 1 klap leeg.

Het is ook een illusie om te denken dat je de kapitaalmarkt kunt dicteren. We zagen dat bij het opkoopprogramma van de ECB. Men kocht voor 169,5 miljard rommelobligaties van landen als Griekenland, Italië en Spanje met als enige doel de rente te drukken. Nu 2 maanden later, zijn de rentes weer hoger dan ooit. 169,5 miljard lichter, zonder resultaat!

Het noodfonds is niet meer dan een pleister waarmee tijd wordt gekocht, maar de echte problemen blijven.

Daarnaast bergt het noodfonds een verkeerde prikkel in zich (moral hazard). Waarom zou ik hervormen en impopulaire maatregelen nemen (vlak voor de verkiezingen) terwijl Europa toch wel bijspringt. We zien dat overduidelijk in Griekenland en Italië gebeuren; men belooft veel, maar doet weinig.

Banken moeten hun buffers versterken (9%). Wat is hierover afgesproken? Geldt dit voor alle banken in alle 27 lidstaten? Kunnen deze dan ook in het uiterste geval uit het noodfonds putten?

Liggen ook toezicht, bonussen en dividenden op tafel? En de splitsing tussen nuts en zakenbank activiteiten, het DGS en FTT?

De PVV roept de minister op om te voorkomen dat het noodfonds wordt gebruikt voor de banken. Henk en Ingrid hoeven geen Griekse banken te steunen, dat mogen Plato en Melina lekker zelf doen!

Zoals bekend ziet de PVV niets in deze geldsmijterij. Schuld los je niet op met nog meer schuld. Een land dat er een zooitje van maakt en haar schulden niet meer kan betalen, moet de euro verlaten. Alleen met een eigen munt kan het concurrentievermogen worden versterkt en groei worden bevorderd.

(*)

Exposure van de ECB op Griekse staatsleningen wordt geschat op 200 mld (rapport Morgan Stanley van april 2011). 60 mld rechtstreeks opgekocht en 140 mld als onderpand van Griekse banken. De kapitaalreserve van de ECB bedraagt 79 mld.

(**)

ANP  VANDAAG 12:32

De koersen van de vier grootste Griekse banken zijn maandag op de beurs van Athene tot 23 procent gedaald. Investeerders zijn ongerust dat de banken een afschrijving van tenminste 50 procent op hun portefeuille Griekse staatsobligaties niet overleven.

De National Bank of Greece, de grootste Griekse bank, verloor net als de Alpha Bank 19 procent. Het aandeel Piraeus Bank verloor 23 procent van zijn waarde. De index van de belangrijkste 20 beursfondsen in Athene was enkele uren na de beursopening ruim 7 procent gedaald.

De Griekse banken hebben in totaal voor 44 miljard euro aan Griekse staatsobligaties in bezit. Griekse kranten waarschuwden maandag dat de banken bij een eventuele afschrijving gered zouden moeten worden door het Europese steunfonds EFSF. Ook zouden de banken het risico lopen ,,onder curatele te worden gesteld''.