"Cyprus waarschuwt vriendjes en presenteert ons de rekening!"

Net voordat in Cyprus bekend werd dat spaartegoeden zouden worden aangeslagen, hebben 132 bedrijven en personen een bedrag van bijna 700 miljoen overgemaakt naar het buitenland.
"Dit kan geen toeval zijn! De miljoenen van de vriendjes op Cyprus zijn snel weggesluisd, terwijl de Nederlandse belastingbetaler voor de ellende mag opdraaien. Zelfs de schoonzoon van de president boekte 21 miljoen over naar een gezonde bank in Engeland, nog geen 2 dagen voordat de banken op slot gingen. Dit moeten we toch niet pikken!" aldus PVV-Kamerlid Teun van Dijck, die minister Dijsselbloem aanstaande donderdag tot verantwoording roept.

De PVV wil dat er geen cent van ons belastinggeld naar het witwasparadijs Cyprus vloeit. "Cyprus is net als Griekenland een corrupt boevennest, dat geld zien we nooit meer terug!"

Schriftelijke vragen van het lid van Dijck (PVV) aan de minister van Financiƫn over het bericht dat de schoonzoon van de Cypriotische president 21 miljoen wegsluisde (*).

Bent u bekend met de lijst van 132 rekeninghouders die bijna 700 miljoen euro hebben weggesluisd om onder het reddingsplan uit te komen, waaronder het bedrijf van de schoonzoon van de president van Cyprus? (*)

Bent u het met de PVV eens dat dit zeer verdacht is en dat hier mogelijk sprake is van voorkennis?

Kunt u een overzicht geven van transacties die hebben plaatsgevonden in de weken voorafgaand aan 15 maart, inclusief de namen van de bedrijven en hieraan gelieerde personen?

Gaat u deze verdachte transacties onderzoeken? En zo ja, laat u dit door een onafhankelijke commissie doen en niet door een commissie bestaande uit Cyprioten?

Bent u het met de PVV eens dat we geen belastinggeld moeten betalen aan een land dat door en door corrupt is en al vele jaren een vrijhaven is voor witwaspraktijken en zwartspaarders?

Kunt u deze vragen beantwoorden voor het Algemeen Overleg van donderdag 4 april aanstaande?

(*) Lees hier het bericht op Volkskrant.nl