PVV wil openheid jeugdzorgmiljoenen

PVV-Kamerlid Fleur Agema heeft de Kamer vandaag in het spoeddebat over de wachtlijsten in de jeugdzorg voorgesteld de besteding van de jeugdzorgmiljoenen in kaart te brengen.

In 2006 ging er 174 miljoen euro extra naar de jeugdzorg. In 2007 was dat 30 miljoen euro en begin 2008 nog eens 40 miljoen euro extra. Deze bedragen kwamen bovenop de begroting van ruim een miljard.

“Uit de stukken blijkt dat er wordt gegoocheld met de wachtlijstcijfers. Waren die eind 2006 bijna weg in de eerste maand van 2007 toen er een einde leek te komen aan de financiële injectie, werden wachtende kinderen er weer op gezet. Niet duidelijk is hoe het geld voor de jeugdzorg besteed is. We hebben te maken met bewindspersonen die elke keer weer een zak met geld op tafel zetten en zichzelf vervolgens op de borst kloppen omdat zij tenminste ‘iets’ aan de wachtlijsten hebben gedaan. Dit is verkeerd. Vooraf moet begroot worden hoeveel geld er nodig is. Dan kom je niet voor dit soort verrassingen te staan”, aldus Agema.

Agema hekelt de malversaties zoals bij Bureau Jeugdzorg Amsterdam waar de rekenkamer constateerde dat zij suggereerde krap bij kas te zitten terwijl ze in werkelijkheid het geld oppotte, “Verschrikkelijk, veel meer kinderen hadden geholpen kunnen worden. Door dit gedrag weten we nooit waar we aan toe zijn en wordt er een spelletje gespeeld met de wachtlijst.”