Buitenlandse studenten zorg veiligheidsdiensten - Kamervragen

Vragen van de leden De Roon en Bosma (beiden PVV) aan de minister van Justitie en aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over mysterieuze studenten uit landen met verhoogd terrorismerisico.

1)
Kent u het bericht "Buitenlandse studenten zorg veiligheidsdiensten"? (*)

2)
Bent u het met ons eens dat de beveiliging van ons land tegen terroristen duizend maal belangrijker is dan het "creëren van een internationale studieomgeving"? Zo neen, waarom niet?

3)
Bent u het met ons eens, dat het toelaten van buitenlandse studenten, die potentieel een veiligheidsrisico inhouden, geen zaak mag zijn die aan de opleidingsinstelling wordt overgelaten? Zo neen, waarom niet?

4)
Zo ja, bent u het dan ook met ons eens, dat het ten enenmale onvoldoende is om de NCTb de onderwijsinstellingen op het hart te laten drukken om "wat beter op te letten" ? Zo neen, waarom niet?

5)
Bent u bereid om de toelating van buitenlandse studenten zo te regelen, dat iedere student tevoren individueel door de veiligheidsdiensten wordt gescreend op de mogelijkheid dat zijn toelating een veiligheidsrisico kan inhouden en geweerd kan worden als daarvan ook maar enige sprake kan zijn? Zo neen, waarom niet?

(*) Volkskrant - Buitenlandse studenten zorg veiligheidsdiensten