AO AWACS - Inbreng
Hieronder de inbreng van Richard de Mos tijdens een algemeen overleg d.d. 9 september 2009 over AWACS.
Eerste Termijn
Voorzitter,
Zoals bekend zorgen toestellen van de NAVO AWACS basis Geilenkirchen in Duitsland al meer dan 25 jaar voor ernstige overlast in Limburg.
Staatssecretaris De Vries spreekt vandaag in De Volkskrant van een constructief overleg met minister-president Jürgen Rüttgers van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.
Constructief ammehoela!
Al decennia worden de bewoners van Limburg knettergek; 42.000 burgers ondervinden directe ernstige hinder. De Nederlandse overheid laat ze gewoon in de kou, of hier beter gezegd in de herrie, staan.
Het aantal klachten over lawaai, kerosinestank en vliegtuigen die laag vliegen of afwijken van de route neemt hand over hand toe.
Afgesproken was een geluidsreductie, dan wel door stillere motoren, dan wel door een afname van het aantal vluchten. Nu is er het voorstel om de startbaan met 900 meter in oostelijke richting te verlengen, wat zou leiden tot een aanzienlijke reductie van de geluidhinder in Nederland.
Voorzitter,
Wat betreft de PVV heeft het koffiedrinken met de NAVO lang genoeg geduurd, er zijn genoeg verzoeken gedaan om de AWACS-vliegtuigen stiller te krijgen.
Mijn voorganger Barry Madlener had in maart van dit jaar al een vooruitziende blik dat er van al dat gepraat niets terecht zou komen en diende een motie in om het Nederlandse luchtruim af te sluiten voor opstijgende en landende AWACS-vliegtuigen.
Laten we het nu eindelijk eens opnemen voor de Limburgers, zodat zij de rust krijgen die zij verdienen. Nederland is genoeg gepiepeld, het wordt tijd dat ‘De Leeuw’ zijn tanden eens laten zien.
Ik verzoek u per direct het luchtruim te sluiten voor opstijgende en landende AWACS-vliegtuigen. Genoeg is genoeg!
Dank u voorzitter
Tweede Termijn
De PVV heeft er allang geen vertrouwen meer in.
Er is a; zoveel gesproken. Doel van die gesprekken: Reductie van de overlast. Dat is niet gebeurd.
De Limburgers zitten nog middenin de herrie en de stank..
Het Nederlandse luchtruim moet dicht voor AWACS-vliegtuigen.
En wel: Direct!
- Aangemaakt op .