Skip to main content

Persberichten

Inhoud giftreinen onbekend

Vragen van de Leden Elissen, De Mos en De Jong (alle drie PVV) aan de minister van Veiligheid en Justitie en aan de minister van Infrastructuur en Milieu over giftreinen met onbekende ladingen.

1.)
Bent u bekend met het artikel 'Onbeveiligd en zonder papieren'? (*)

2.)
Is het aantal genoemde overtredingen in het artikel compleet, of zijn er de afgelopen jaren méér (ernstige) overtredingen geconstateerd? Zo ja, valt hieruit op te maken dat De Pers niet alle via het WOB-verzoek gevraagde stukken heeft gekregen? Zo ja, waarom is dat?

3.)
Is het correct dat iedere goederentrein te allen tijde over een lijst met daarop de lading moet beschikken? Dient de spoorwegbeheerder ook te allen tijde over deze zelfde lijst (of in ieder geval over dezelfde gegevens) te beschikken? Is dit ook altijd het geval en kunt u dit garanderen?

4.)
Welke maatregelen treffen ProRail en Keyrail om voor vertrek van een goederentrein te controleren of de lijst met gevaarlijke stoffen aanwezig en correct is? Gaat dit altijd goed? Zo nee, waarom niet? Welke maatregelen wilt u treffen om deze situatie eventueel te verbeteren? Als ProRail en Keyrail dit niet controleren, wie controleert dit dan wel?

5.)
Is van iedere container, spoorketelwagen of wagon op het spoor bekend wat daarvan de belading is? Ook als deze op een emplacement staat? Zo nee, waarom niet? Bent u het met de PVV eens dat rampenbestrijding ernstig wordt bemoeilijkt wanneer er geen (of geen correcte) gegevens beschikbaar zijn van de belading van een trein?

6.)
Ontvangen ProRail en Keyrail de overzichten van de belading van een buitenlandse trein voordat deze het in Nederland gelegen spoor betreedt? Zo nee, waarom niet? Indien de overzichten met gevaarlijke stoffen later in Nederland arriveren dan de betreffende trein, welke aanvullende maatregelen treft u dan om de veiligheid te garanderen?

7.)
Welk percentage van de goederentreinen wordt door de Inspectie Verkeer en Waterstaat gecontroleerd op aanwezigheid en correctheid van de lijst met stoffen die in de trein vervoerd worden? Vindt u dit voldoende? Geven de resultaten van de inspecties aanleiding om meer controles uit te voeren? Zo ja, waarom vinden deze niet plaats?

 

(*) Lees hier het artikel  'Onbeveiligd en zonder papieren' uit De Pers, dinsdag 13 december 2011, pagina 4

 

  • Aangemaakt op .