Wilders: 'Hardwerkende Nederlanders worden uitgeknepen als een citroen'

Onderstaand opiniestuk is te lezen op Volkskrant.nl

De Nederlandse staat pakt onder premier Mark Rutte steeds meer geld van de burgers af, schrijft PVV-leider Geert Wilders. Door het kabinetsbeleid daalt het vertrouwen, stijgt de werkloosheid en krimpt de economie. 'Er is maar één manier om uit de crisis raken. Dat is door de belastingen te verlagen en slim te bezuinigen.'

Op 16 september 2009 stond Mark Rutte op het Plein, vlak voor het gebouw van de Tweede Kamer, en sprak een aantal partijleden toe. 'Belastingen zijn gif voor de economie, belastingen zijn slecht voor de werkgelegenheid in Nederland', zei hij.

Nooit sprak de heer Rutte wijzere woorden dan toen. Drie jaar later hebben we een heel andere Rutte. Vandaag is Rutte de man met de belastinghakbijl. Na het Kunduz-akkoord met 9 miljard lastenverzwaringen, kwam er een regeerakkoord met 5 miljard lastenverzwaringen, gevolgd door een plan om ook volgend jaar weer voor ruim 4 miljard te bezuinigen, waarvan wederom 2 miljard lastenverzwaringen.

In tien maanden tijd werd voor 16 miljard aan nieuwe belastingen aangekondigd. De middenklasse incasseert de klappen. De hardwerkende Nederlander betaalt het gelag. Hij wordt uitgeknepen als een citroen. Volgens het CPB kreeg, op Griekenland na, de koopkracht nergens zo'n harde klap als in Nederland.

IJzeren Dame
Ronald Reagan zei ooit: 'De simpele rechtvaardigheid eist dat de overheid de belastingen niet verhoogt van gezinnen die met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen.' Maar het is uitgerekend dat wat Mark Rutte vandaag doet. Deze onrechtvaardigheid wordt nog het meest schrijnend geïllustreerd door de ronduit asociale en schandelijke beslissing uit het laatste begrotingsakkoord om de hardwerkende helden in de zorg op de nullijn te zetten.

Margaret Thatcher schreef in haar boek Statecraft dat hoe groter het stuk taart is dat de overheid pakt, hoe kleiner het stukje is dat overblijft voor iedereen. Bij zijn bezoek aan Londen in november 2011 stak Mark Rutte zijn bewondering voor de IJzeren Dame niet onder stoelen of banken. Toch pakt de Nederlandse staat onder Rutte steeds meer geld van de burgers af.

Rem
Door het bevriezen van de belastingschijven, jaagt inflatie iedereen de hogere tarieven in. Nederland scoort met een toptarief voor de inkomstenbelasting van 52 procent veel hoger dan de buurlanden. In de EU lag het gemiddelde toptarief vorig jaar op slechts 38,1 procent en in de eurozone op 43,2 procent. Ook onze btw is hoog, zeker na de verhoging op 1 oktober vorig jaar. In België is hij even hoog, maar in Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is de btw lager.

Op die manier zadelt het kabinet Nederland op met een belastinghandicap die slecht is voor de economie. De belastingen kosten de burger koopkracht. Dat zet een rem op bestedingen en op de economische groei, wat dan weer banen kost en de belastinginkomsten drukt. Zo komt het dat de overheid het ondanks steeds hogere belastingen steeds lastiger krijgt om de eigen kosten te betalen.

De Partij voor de Vrijheid is vandaag de enige partij in Nederland die vasthoudt aan twee principes. Ten eerste is het niet meer dan rechtvaardig dat het geld van de burger zoveel mogelijk bij de burger blijft omdat hij - en niet de staat - er keihard voor gewerkt heeft. Ten tweede is het ook voor de samenleving het beste als het geld zoveel mogelijk bij de burger blijft omdat dit de economische groei stimuleert.

Linkse hobby's
Iedereen kan de rampzalige resultaten zien van het huidige beleid: het consumentenvertrouwen is gedaald naar het laagste niveau sinds 1986. Elke maand raken bijna 20.000 mensen hun baan kwijt en gaan bijna 1.000 bedrijven failliet. Het kabinetsbeleid maakt Nederland steeds armer. De door het CPB voorspelde kleine economische groei in 2014 zal met dit beleid wegsmelten als sneeuw voor de zon.

Volgens ons kan Nederland maar op één manier uit de crisis raken. Dat is door de belastingen te verlagen en slim te bezuinigen. Slim bezuinigen is bezuinigen op posten die de Nederlandse economie en de burger niet raken. Zoals miljarden wegsnijden op ontwikkelingshulp en snijden in politiek-correcte subsidies zoals het duurzaamheidsgeneuzel, de multikul, de EU, en andere groene en linkse hobby's.

Stoppen met ontwikkelingshulp levert in 2013 direct 4,3 miljard op. Stoppen met onzinsubsidies levert minstens evenveel op. In tijden van crisis moet de overheid de tering naar de nering zetten en onverbiddelijk het mes zetten in uitgaven die de koopkracht niet stimuleren. Anders is er morgen helemaal geen geld meer over.

Sinterklaaspolitiek
Maar vooral moeten de belastingen omlaag. In haar verkiezingsprogramma stelde de PVV vorig jaar voor om netto 15 miljard te bezuinigen, maar daarvan 7,5 miljard direct aan de burger terug te geven door de BTW te verlagen naar 18 procent, door de vennootschapsbelasting te verlagen, het bevriezen van de belastingschijven terug te draaien, de pensioenen niet te korten, het eigen risico niet te verhogen, enzovoort.

Dat is geen Sinterklaaspolitiek. Dat zijn geen cadeautjes voor de burger. Dat is geld waarvoor de burger heeft gewerkt, bij de burger laten. En dat loont. Volgens het CPB leidde ons programma tot 0,7 procent economische groei, 0,5 procent meer consumptie, 0,5 procent meer werkgelegenheid, en 9 procent minder werklozen, terwijl het overheidstekort aan het einde van de kabinetsperiode tot de laagste van alle partijen behoort.

Het is nog niet te laat om het roer om te gooien. In plaats van in de portemonnee van de burger te graaien, moet de overheid meer geld in die portemonnee laten zitten. Dat is de formule om uit de crisis te komen. Elke dag dat we nalaten om dit te doen, is een verloren dag, een dag dat we dieper in het moeras zinken.

Geert Wilders is fractievoorzitter van de PVV in de Tweede Kamer.